Arriving on a Saturday will increase the number of available properties

Tips til en vellykket skiferie

Forberedelse er veien til suksess!

Har du hørt det før? En kollega forteller henført - og faktisk i flere uker - om den forestående skiferien, som ikke kan komme fort nok. Siste arbeidsdag er endelig nådd, og han nærmest svever ut av døra med et ”Vi ses om to uker”.

De to ukene blir helt ufrivillig til fem! Gipsbeinet holder ham unna fortellingene om de lange, krevende fjellturene og hvordan god fysisk form og kondisjon er en viktig forutsetning for ikke å ende som "den uheldige skiturist". Det burde han nok heller fortalt seg selv.

 

 

En god og grundig forberedelse er noe alle skiløpere bør ta med seg. Dumme uhell kan ingen gardere seg mot, men la oss alikevel gi deg noen små tips:

 

NOVASOL-tips

  • Vær i god form! Husk å starte med fysisk trening i god tid før ferien. Kondisjonstrening og skiteknikk bør stå på programmet.
  • Kle deg godt! Kropp og hode fungerer ikke hvis du fryser. Ha derfor alltid passende og varmt skitøy. Hodet er spesielt følsomt overfor kuldepåvirkning, så ta alltid enten lue eller hjelm på.
  • Smør deg godt inn! Den ultrafiolette strålingen er spesielt intensiv i fjellregioner sammenlignet med på flatlandet. Dette kommer av at snøen reflekterer strålingen. Så bruk høy solfaktor eller sunblock som beskytter mot UV-A og UV-B-stråling. Vanlige solkremer er ofte ikke godt egnet, fordi de ikke er fete nok og heller ikke beskytter mot kulda. Du bør også huske å ta med en god leppepomade med høy beskyttelsesfaktor.
  • Au, foten min! Ikke glem lindrende plaster, i tilfelle støvlekanten gnager eller tærne har for liten plass i støvlene.
  • Se deg for! Uansett om du benytter skibriller eller solbriller, så bør de ha glass egnet til skigåing. Med det menes at glasset skal beskytte mot ultrafiolette stråler. Særlig velegnet er briller som er tette på sidene.

Gå på skiskole - man lærer så lenge man lever!

De aller fleste av NOVASOLs skidestinasjoner tilbyr skiskole. Her kan barna prøve seg på ski for første gang i sitt liv, eller komme seg over skrekken fra den første gangen. Skilærerne er kjent for sin tålmodighet i omgang med de minste, så her kan du trygt slippe småen løs. Husk også at mange tilbyr undervisning i snowboard, langrenn og ikke minst telemark. Kanskje er det en idé å prøve noe nytt i ferien? Grip sjansen, men husk å høre på ekspertene. Vi vil nødig at vinterferien på hytta blir ødelagt av et brukket bein ...

 

Slik velger du riktige ski

Lange eller korte. Brede eller smale. Moten og meningene skifter nærmest fra sesong til sesong. Lenge var tommelfingerreglen ”Kroppslengde + 10 cm” når lengden på skiene skulle tilpasses den enkelte. Så enkelt er det ikke lenger, og ofte vil riktig skilengde avhenge av hvem du spør.

Som en hovedregel kan man konkludere med at korte ski gjør det lettere å lære å stå på ski. Derfor er det anbefalt at nybegynnere og litt øvede velger ski i egen kroppshøyde eller minimum skulderhøyde. Velger du altfor korte ski, kan du risikere å miste stabilitet og kontroll på grunn av manglende glideflate. Ski i skulderhøyde passer best for nybegynnere, men ofte holder det med et par dagers trening før nybegynneren har lyst til å prøve et lengre par.

Kanskje burde den nye tommelfingerregelen være at det første året skal skiene være like lange som kroppen, det andre året i skulderhøyde, og så er det nesehøyde .... Bare talent, trening og ferdigheter kan avgjøre dette, og det er bedre å være ydmyk enn å bli ydmyket!