Hjelp

Her har vi samlet svar på de vanligste spørsmålene vi får om feriehusopphold, samt annen nyttig informasjon. 

Spørsmål om feriehuset/hytta
Hvordan er feriehusets utrustning og innredning?

De fleste feriehus og hytter er privateide og innredet etter huseierens smak og personlige stil og kan derfor variere. Standarden kan være enkel med få skap og lite oppbevaringsplass. Kjøkkenet skal være utrustet med de mest nødvendige kjøkkenredskaper og service, glass og bestikk. I mange feriehus og hytter finnes eks. vaskemaskin, oppvaskmaskin, DVD, TV osv. I hver husbeskrivelse finner du detaljert informasjon om hva slags utstyr feriehuset har.

Kan man være flere i feriehuset enn maks. antall personer oppgitt?

Ett ekstra barn under 4 år kan i de fleste feriehus være med uten ekstra kostnad. Informasjonen om dette finnes i husbeskrivelsen der det er tillatt. Om ett ekstra barn skal være med, må det likevel alltid meddeles. Ellers gjelder: Det får ikke overnatte flere personer i feriehuset enn det som er angitt i husbeskrivelsen. Det er ikke tillatt å telte eller å sette sin bil eller campingvogn, bobil eller lignende på tomten, til flere personer enn det som er tillatt i husbeskrivelsen.

Finnes det dyner og puter i feriehuset?

Ja, dyner og puter finnes i feriehuset. Laken, dynetrekk og putetrekk må tas med, eller bestilles på forhånd dersom det tilbys på feriehuset eller hytta.

Jeg er allergisk, finns det egne allergivennlige hus?

Nei, vi har ingen spesielle hus for allergikere. Vi kan heller ikke garantere at det aldri har vært husdyr inne i feriehuset. Derfor kan vi ikke garantere at feriehusene er allergivennlige.

Hvordan kan jeg vite om sluttrengjøringen inngår i prisen?

Ved leieprisen for feriehuset finner du en link, og når du klikker på den ser du hva som er inklusiv og eksklusiv i leieprisene.

Hva koster sluttrengjøring?

Dersom sluttrengjøring ikke er inklusiv i leieprisen, så varierer kostnadene fra land til land og fra feriehus til feriehus. Det er bare våre feriehus i Kroatia som alltid har sluttrengjøring inklusiv i leieprisen.

Må jeg ta med rengjøringsmiddel osv. til feriehuset?

Ja, vi anbefaler at du tar med det nødvendigste, som toalettpapir, husholdningspapir, oppvaskmiddel, vaskemidler, rengjøringsmidler, kjøkkenhåndkle og støvklut. Det er ting som eieren ikke må holde feriehuset med.

Kan jeg gjøre sluttrengjøringen selv?

Du skal i utgangspunktet selv gjøre rent feriehuset ved avreise, hvis du ikke har bestilt sluttrengjøring på forhånd eller hvis feriehuset har obligatorisk sluttrengjøring. Obligatorisk sluttrengjøring betyr at du må betale for sluttrengjøring uansett. Informasjon om obligatorisk sluttrengjøring finner du ved å klikke på på prisen når du har søkt fram huset og valgt en periode. Huseieren eller personale, avhengig av hvilket land du reiser til, kontrollerer sluttrengjøringen innen avreise.

Om det er mulig å bestille sluttrengjøring kan du gjøre det ved å sende oss ankomstskejmaet til adressen som står på skjemaet. Ankomstskjemaet får du sammen med ditt leiebevis når 1.rate er betalt.

Hvilke forbrukskostnader må jeg regne med?

Kostnader for strøm, telefon, gass, vann, ved og oppvarming er variererende kostnader. Mange av våre feriehus og hytter har strøm- og vannkostnader inkludert i leiebeløpet. Hva som er inkludert i leiebeløpet ser du når du klikker på prisen mens du søker på feriehus. Forbrukskostnadene varierer etter feriehusets størrelse, antall gjester, utrustning osv. Vi anbefaler å slå av tekniske apparater som TV osv. og skrua av lyset når dere forlater feriehuset. Det sparer både kostnader og er mer miljøvennlig.

Kan jeg ta med husdyr og hvor mange?

Ja, vi har mange hus hvor det er tillatt å ta med husdyr. Du kan velge ja under Husdyr når du søker på våre hytter og feriehus på vår hjemmeside. Du ser også at husdyr er tillatt når du ser på det grønne symbolet med hvit hund i husbeskrivelsen.

Hvis det er tillatt å ta med husdyr er det max 2 man får ta med. Det forekommer ingen ekstra kostnader for de 2 husdyrene.

I Sør-Europa (Frankrike, Spania, Italia, Hellas og Kroatia) får man bare ta med 1 husdyr kostnadsfritt. Om du vil ta med flere, kan vi spørre huseier om det.

Når på dagen får jeg adgang til feriehuset?

Sverige, Norge, Finland: Innflytning skjer vanligvis lørdager kl.16-20.

Island: Ankomst kun torsdager og søndager. Senest 3 uker før ankomst skal ankomst/avreisedag samt flynummeret både tur og retur meddeles NOVASOL.

Danmark: Du har adgang til huset fra kl.16:00 på ankomstdagen. Nøkkelen kan hentes kl.15:00-20:00 lørdagar i perioden 14 juni-6. september på våre servicekontor. Resten av året kan nøkkelen hentes mellom 15:00-17:00. Avvik kan forekomme på noen servicekontor.

Mellom-Europa: Inflytning skjer vanligvis lørdager kl. 16:00-19:00.

Sør- Europa: Inflytning skjer normalt lørdager kl.17:00-19:00.

OBS! Du skal alltid meddele ankomstid til eier, selv om du ankommer innenfor den angitte tiden. Husk også å gi beskjed dersom dere er forsinket.

Når på dagen må jeg forlate feriehuset?

Feriehuset må forlates senest kl 10:00 på avreisedagen. Husk at huset skal rengjøres og forlates rent og i ordentlig stand innen avreise, dersom ikke sluttrengjøring er bestilt. OBS! Dersom huset ikke er skikkelig rengjort før avreise, blir du belastet for en ekstra rengjøring etter oppholdet.

For mer informasjon angående ankomst/avreise les informasjonen til hvert enkelt land.

Kan jeg komme senere til feriehuset?

Danmark: Sen ankomst er mulig, hvis nøkkelen hentes på et av våre lokalkontorer. Husk likevel alltid å meddele din ankomst før du reiser.

Andre land: Ved senere ankomst må vi alltid spørre eieren om det er mulig, og det samme gjelder ved senere avreise. I Sør-Europa kan man bli belastet med et gebyr ved senere ankomst.

OBS! Husk alltid å gi beskjed hvis du blir forsinket!

Må jeg selv ta med sengetøy?

Ja, hvis det ikke står noen annen info på bookingen, så er ikke sengetøy eller håndklær inklusiv i leieprisen. Men sengetøy kan i de fleste tilfeller leies på stedet av eier eller kontaktperson. Informasjon om det får du å klikke på prisen etter at du har søkt fram huset, og på ankomstskjemaet som du mottar med leiebeviset når 1.rate er betalt. Pris per sett ligger vanligvis fra kr.90 til kr.130. Vi har et unntak i Kroatia, hvor sengetøy alltid er inklusiv i leieprisen. Og i Kroatia inngår også et lite håndkle, men vi anbefaler likevel at man selv tar med et ekstra håndkle.

Bestillingsinformasjon
Hvordan booker jeg?

Hos oss kan du booke direkte online og finne all informasjon du trenger. Når du har funnet feriehuset i den ønskede perioden, kan du booke direkte online eller ringe oss på tlf. 21 99 90 00 man-fre kl. 8.30-16.30

Hvordan betaler jeg?

Når du har booket ditt feriehus hos NOVASOL, sender vi en bekreftelse med 1 faktura. Denne ene fakturaen er bekreftelsen med 1. rate/delbetaling og den andre er 2. rate/delbetaling for resten av leien. 1.rate er på 25% av leiebeløpet pluss evt. avbestillingsgebyr, og skal betales innen 8 dager. Ellers risikerer du at reservasjonen annulleres. 2. rate betales senest 6 uker før ankomst. Bestiller du mindre enn 6 uker før ankomst, betaler du hele leiebeløpet med en gang. Vennligst oppgi ditt reservasjonsnummer som referanse på betalingen. Det er viktig å lese gjennom våre leiebetingelser, så du vet hva som inngår ved leie av våre feriehus.

Sikring mot avbestilling og Trygghetspakke

Les våre leiebetingelser om inkludert trygghetspakke i prisen, når du leier feriehus.

Når får jeg bookingbekreftelsen?

Med det samme du har bekreftet reservasjonen online får du en bekreftelse på mail, hvis du har bekreftet at du ønsker elektroniske dokumenter. Hvis ikke mottar du bekreftelsen med en faktura pr. post. Etter at 1. rate er betalt får du leiebeviset, ankomstskjema og kjørebeskrivelse/nøkkelutleveringsadressen tilsendt til den oppgitte adressen.

Hvor lang tid på forhånd kan jeg booke?

Du kan gjøre en booking når som helst i løpet av året. Fra ca. midten av juli kan du kan du begynne å booke for neste år. Er det fortsatt ikke mulig å booke for neste år, vennligst ta kontakt med oss så kan vi forhåndsreservere feriehuset for deg.

Digitale reisedokumenter

Om du velger å motta digitale reisedokumenter mottar du en e-post like etter bestilling. I den e-post finner du en link til en nettside hvor du ser alle opplysninger om din booking.

Hvordan får jeg vite hvor jeg skal hente nøkkelen?

Når vi har registrert innbetaling av hele leien får du tilgang til leiebevis, ankomstskjema og kjørebeskrivelse på siden "Min Bestilling", så ta godt vare på linken.

Leiebeviset er din bekreftelse på at du har betalt leien, og skal fremvises ved nøkkelutlevering.

Ankomstskjemaet tar utgangspunkt i den info du har angitt og lagret på nettsiden. Du skriver ut dette og sender det til kontaktadressen senest 2 uker før ankomst.

Kjørebeskrivelsen forteller deg hvordan du kommer deg fra nærmeste større sted til feriehuset.

Hvordan finner jeg feriehuset?

Sammen med leiebeviset, som du får etter at 1.rate er betalt, får du veibeskrivelsen og nøkkeladressen til feriehuset.

Gjestekonsept

Vi ønsker at du skal føle deg som hjemme når du bor i et av våre feriehus og blir derfor ikke lengre oppkrevet depositum for ditt opphold. Selvfølgelig kan det skje uhell mens man er på ferie, derfor dekker vi småuhell med opp til NOK 1100,-. Du fyller bare ut skademeldingsskjemaet som ligger i huset, så sørger vi for resten. Det er dog visse unntak på noen hus, hvor det kreves et a konto beløp/forhåndsbetaling.

Hva er forhåndsbetalt forbruk?

Betalingen er en sikkerthet for huseieren som sikrer at variable forbrukskostnader som strøm, varme og vann dekkes. En måler i ferieboligen vil måle bruken og dermed også kostnadene. I huspresentasjonen til hver enkel bolig finner du mer info om kostnader som er inkludert og eksludert.

Hvorfor må jeg betale et skadedepositum / forhåndsbetaling?

Skadedepositumet fungerer som en sikkerhet for huseieren og vil dekke potensielle skader som forekommer under ditt opphold i ferieboligen eller på ferieboligens tomt. NB: hvis du har forårsaket en skade ved uhell må du bli enig med huseier personlig om eventuelle kostnader eventuelt fyller du ut skade meldingen som ligger i huset.

Forbrukskostnadene trekkes vanligvis fra depositumet ved avreise.

Skadedepositum båt: hvis ferieboligen har båt inkludert i leien, kan du bli krevd et skadedepositum for båten.

Hvordan betaler jeg skadedepositumet / forhåndsbetalingen?

Du betaler vanligvis skadedepositumet ved ankomst i kontanter til huseieren eller representanten når du henter nøklene. Det betales vanligvis i den lokale valutaen.

I Danmark kan du allerede betale ved booking, eller når du henter nøkkelen ved servicekontoret eller representanten ved ankomst. Her kan du velge å betale i kontanter eller kredittkort.

Vi anbefaler at du betaler når du booker, slik at du sparer tid ved henting av nøkkel.

Når vil skadedepositumet / forhåndsbetalingen bli refundert?

I alle landene, utenom Danmark, vil huseieren/representanten avklare depositumet / forhåndsbetalingen når du leverer tilbake nøkkelen. I noen enkelt tilfeller vil depositumet bli overført via bankoverførsel. Vi anbefaler deg at du tar med ditt IBAN og Swift nummer.

I Danmark, hvor du betaler forhåndsbetaling på enkelte feriehus, vil vi trekke fra forbrukskostnadene fra forhåndsbetalingen. Omtrent 3 uker etter avreise, vil vi tilbakeføre det gjenstående beløpet via bank eller tilbake til det kredittkortet du brukte i første omgang til å betale bookingen og forhåndsbetalingen.

Hvis forbrukskostnadene overstiger forhåndsbetalingen, eller mulige skader, vil vi sende deg en regning på det gjenstående beløpet.

Kan bookingen overføres til en annen person?

Ja, inntil 8 dager før avreise.

Hvordan kan jeg endre eller annullere bookingen?

42 dager eller mer før ankomst kan du booke om til et annet feriehus og/eller en annen periode mot et gebyr på kr. 500. Ønsker du å avbestille koster det 10% av leiebeløpet eller min. kr. 400 inntil 70 dager før leieperiodens start. 69-40 dager før ankomst koster det deg 25% av leiebeløpet og seinere en 39 dager før ankomst koster det 100% av leiebeløpet. Dette er veiledende informasjon og det vil altid være våre leiebetingelser som er gjeldende for det inneværende år.