Verdt å vite før ferien i Egypt

Følgende informasjon er nyttig for planlegging og forberedelse av ferien din i et av våre feriehus i Egypt.

1. Ankomst og avreise

På leiebeviset finner dere informasjon om når dere kan flytte inn og når dere må flytte ut av ferieboligen. Tidspunkten for inn- og utflyting, som står angitt på leiebeviset, er til enhver tid gjeldende. Om ikke noe annet er oppgitt, er avreisetidspunkt alltid mellom kl. 08.00 og 10.00. Nøkkelen utleveres normalt kun mot fremvisning av det originale leiebeviset.
Ved sen ankomst må du informere huseieren eller huseierens representant. Ved senere ankomst enn det som er indikert i ankomstskjemaet, må dette alltid førespørres og er kun mulig dersom huseier aksepterer dette. Bemerk vennligst at selv om man ankommer feriehuset før angitt ankomsttidspunkt, vil nøkkelen først bli levert på avtalt ankomsttidspunkt. Vi ber om forståelse for at det ikke må forventes all verdens språkkunnskaper.

2. Feriehusets størrelse og innredning

Kvadratmeterstørrelsen som står i katalogen, angir ferieboligens utvendige mål. Det innvendige mål kan være opptil 15 % mindre. De aller fleste av våre ferieboliger er privateide – det vil si individuelle ferieboliger – og derfor innredet etter den enkelte huseiers smak og ressurser. Vennligst bemerk at stuene vanligvis er romslige, mens soverommene vanligvis er små. Heller ikke i nye ferieboliger kan man forvente at det finnes et skap for hver person. 
Kjøkkenutstyr varierer også, men det finnes i alle fall utstyr for antall personer som er tillatt i boligen. Håndklær, kjøkkenhåndklær, rengjøringsmiddel, bordduker, kluter, kjøkkenpapir, toalettpapir etc. finnes i ferieboligen. 
Til reisemål som Hurghada, Sharm el-Sheik, Marsa Alam, Nordkysten, Alexandria og Kairo, er sengetøy og håndklær inkludert i leieprisen (se etter symbolet i husbeskrivelsen). 
Ferieboligene er utstyrt med dyner eller tepper og hodeputer tilsvarende det personantall som den respektive feriebolig tillater. Når det er angitt hagemøbler i husbeskrivelsen, betyr dette som regel ett hagebord og fire hagestoler. Liggestoler, puter og parasoll hører vanligvis ikke med i grunnutrustningen av ferieboligene. Noen feriehus garanterer ekstra gode hagemøbler; se etter symbolet for dette i husbeskrivelsen.

3. Renovering

Når husbeskrivelsen angir årstall for feriehusets renovering, er ikke dette alltid ensbetydende med at hele huset er blitt pusset opp; det kan være at det bare er enkelte rom – som f.eks. bad eller kjøkken – som er blitt renovert.

4 Soverom/senger

Soverommene i ferieboligene er ofte relativt små, og sengene måler ca. 100/120 x 140/200 cm. Madrassene er ofte av skumgummi. Selv om det ikke er angitt eksplisitt i beskrivelsen, kan soveplassene referere til utslagsbare sovestoler eller sovesofaer. 
Sengene har ofte ikke madrasstrekk. Husk alltid å benytte disse sammen med alminnelige sengelaken.
En barneseng (til barn fra 0-3 år) kan bestilles på forhånd eller må medbringes dersom det ikke er del av boligens innredning (angitt i beskrivelsen). Sengetøy, dyner, puter og laken til barneseng må alltid medbringes.

5. Bad/WC

Baderommene er ofte små. Dusjen er ofte ustyrt med en hånddusj og et vannavløp i gulvet. Varmtvannet kommer som regel fra en varmtvannsbereder (ca. 60 l.). På separate gjestetoaletter er det ofte ingen håndvask. 
Husene er ofte tilsluttet en septiktank; kast derfor aldri bleier, vatt, bind og lignende i toalettet.

6. Hus med basseng og/eller boblebad

Ved bestilling av feriehus med innendørsbasseng minimum 3 dager før ankomst, er dette oppvarmet til ca. 24-25°C grader. Ikke bruk såpe, sjampo eller lignende i bassenget eller boblebadet. Utendørsbasseng er ikke alltid tilgjengelig året rundt og vanntemperaturen er avhengig av værforholdene. Vær oppmerksom på at selv om enkelte ferieboliger har utendørsbasseng, kan det være at disse i perioder står uten vann. Vennligst bemerk at utendørsbasseng vanligvis ikke er oppvarmet, men blir oppvarmet gjennom luften.

Sparetips for feriehus med innendørsbasseng:

  • Hold dører og vinduer til bassengrommet lukket.
  • Dekk bassenget til med dets tilhørende trekk/presenning så lenge det ikke brukes.
  • Steng ikke av avfukteren, da det vil føre til for høy luftfuktighet i bassengrommet.
  • Still inn gulvvarmen på en konstant temperatur – unngå opp-/nedreguleringer.
  • Finnes det soverom som ikke benyttes, så hold dørene til disse rommene lukket og skru varmen ned på ca. 5 °C.

Massasjebad: I feriehus med et massasjebad blir boblebadet fylt med vann før du ankommer. Dersom du allerede før ankomst vet at du ikke ønsker å benytte boblebadet, ber vi deg vennligst informere det lokale servicekontoret om dette på forhånd, slik at du således kan redusere strømkostnadene.

7. TV, parabol og internett

Feriehus med TV vil som oftest kun ha adgang til gratiskanaler. Betalingskanaler er et alternativ, som den enkelte huseier evt. foretar. Da de fleste husene mottar signalet via antenne, kan kvaliteten variere avhengig av husets beliggenhet.
Feriehus med parabol får vanligvis inn en del utenlandske gratiskanaler. Leier må aldri selv stille inn parabolantennen. Vær vennlig å ikke gjør noen endringer selv.
Internett er en ekstraytelse som huseieren stiller til din rådighet. Grunnet utfordringer som følge av dårlig dekning i feriehusområdene, og varierende datamengde og –hastighet, kan ikke NOVASOL stilles ansvarlig for problemer med signaler, antenner, kabler og andre force majeure. Internettforbindelse/bredbånd tilbys enten via kabel, Wimax (trådløs teknologi), Fiber, 3G (trådløst mobil bredbånd), xDSL (f.eks. ADSL). De ulike produktene har forskjellige fordeler og begrensninger. Enkelte feriehus har egen PC, så du kan ikke alltid regne med at du kan koble opp din egen PC. Vi gjør oppmerksom på at internettilgang kun kan benyttes av leietakere som er myndige, og at det skal være i overensstemmelse med den gjeldende lovgivning. Om det viser seg at det er begått overtredelser vil vi samarbeide med myndighetene. Har du spørsmål til spesifikk internettoppkobling i forkant av ditt opphold, vennligst ta kontakt med servicekontoret.

8. Tomten

Ferieboligene ligger gjerne på naturtomter, noe som gjør at det ikke alltid er mulig å benytte hele tomten. Vær oppmerksom på at huseier kan ha blomsterbed eller lignende, slik at du ikke kan bruke hele tomten.  Ved en nyoppført feriebolig, er det ikke alltid tomten har rukket å få gress, busker og lignende, samt at innkjørselen kan mangle grus.
Dersom tomten er inngjerdet er det ikke nødvendigvis slik at gjerdet er lukket, og husdyr må ikke ferdes fritt og uten bånd.
Innkjørselen til feriebolig er ikke i alltid asfaltert, og bør derfor ikke benyttes av sportsbiler eller andre kjøretøy med lav høyde. I noen områder er det ikke sikkert at veiene som fører til ferieboligen møter lokal standard, noe du bør ta i betraktning når du leier bil. 

9. Avstander

Avstandene som angis, refererer til omtrentlige avstander i luftlinje fra ferieboligen til hav, elv eller innsjø, og skal kun gi en noenlunde pekepinn. Avstanden til nærmeste bademulighet regnes fra tomten og til nærmeste kyst/bredd (hav, fjord eller innsjø); med andre ord ikke nødvendigvis til nærmeste strand eller friluftsbad. Avstanden til innkjøpsmulighet angir avstanden til nærmeste butikk, stor-kiosk eller supermarked. Legg likevel merke til at enkelte butikker kun har åpent i høysesongen, og således kan avstanden i lavsesongen være betydelig lengre. Vær oppmerksom på at spesielt i løpet av måneden med faste, “Ramadan”, kan butikkene holde stengt på dagen. 
NOVASOL kan ikke holdes ansvarlig for at butikker eller restauranter stenger/legges ned.

10. Depositum og akontobetaling av forbrukskostnader

Etter ønske fra feriehuseiere er leieavtalens gjennomførelse i visse tilfeller knyttet opp til betaling av en akontobetaling av forbrukskostnader, og i spesielle tilfeller også et depositum. Forbrukskostnader og depositum må innbetales samtidig med leiebeløpet eller kontant ved nøkkelutlevering. Akontobetaling av forbrukskostnader gjelder sikring av energiforbruk, telefon og lignende. Depositum gjelder sikring av feriehuseierens interesser ved eventuelle skader på leieobjekt eller manglende eller mangelfull sluttrengjøring. I de tilfeller der depositum kreves er størrelsen av depositum avhengig av bl.a. husets størrelse, fasiliteter og utstyr, f.eks. robåt, motorbåt eller lignende, lengde av leiemålet, og til hvilket formål feriehuset leies. Hvis leieren, i tillegg til avtalen som er inngått med NOVASOL som formidler, har inngått avtale direkte med feriehusets eier om leie av ekstrautstyr, f.eks. båtmotor, kan leier bli oppkrevet et ekstra depositum.
Størrelsen på akontobetaling av forbrukskostnader og depositum fremgår av leiebeviset, katalog og/eller internett.

Avregning av akontobetaling av forbrukskostnader og depositum skjer senest 3 uker etter avreise fra feriehuset. Evt. skader og manglende sluttrengjøring, samt et behandlingsgebyr blir fratrukket før tilbakebetaling av depositum. Skulle verdien av avregningen som nevnt overstige depositumsbeløpet, eller skulle forbrukskostnadene være større enn akonto-oppkrevingen, vil det overstigende beløpet bli fakturert leier.

NOVASOL, feriehusets eier eller deres representant har, når det gjelder en ungdomsgruppe jfr. leiebetingelserne pkt 2.2, når det gjelder leie av feriehuset i mer enn 14 døgn eller når det gjelder leie av feriehuset til annet enn ferieformål, rett til å kreve et forhøyet depositum tilsvarende NOK 4.000 per person som feriehuset leies ut til, samt at det kan kreves betaling for en eller eventuelt flere sluttrengjøringer avhengig av leiemålets lengde.

11. Variable forbrukskostnader/oppvarming

Kostnadene for oppvarming, som ikke er inkludert i leiebeløpet, avregnes direkte med huseier eventuelt dennes kontaktperson ved avreise. Mulighetene for oppvarming blir regulert av de til enhver tid gjeldende lover (årstid, tidspunkt på dagen, maksimaltemperatur). Generelt kan man forvente at oppvarming er mulig fra november til april, og at ferieboligene dermed ikke kan varmes opp i de resterende månedene. Likeledes er oppvarmingskostnadene som i husbeskrivelsen står som inklusive i leiebeløpet, begrenset til det ovenstående tidsrom. Leietaker må betale for energiforbruk for hele leieforholdet, selv om leietaker ikke har brukt feriehuset i hele leieperioden.

12. Rengjøring

Det er en selvfølge at du overlater ferieboligen i rengjort stand til de neste leietagerne. På avreisedagen må ferieboligen forlates senest klokken 10. Dersom ferieboligen er mangelfullt rengjort, vil kostnader for ekstra rengjøring bli avkrevd eller trukket fra et eventuelt depositum. Legg merke til at rengjøringsutstyr ikke er standard utstyr i ferieboligen.

Hvis det er obligatorisk sluttrengjøring, sengetøy, eller sengetøy / håndklær og obligatorisk sluttrengjøring, sengetøy, eller sengetøy / håndklær ikke er inkludert i leieprisen, vil prisen for disse obligatoriske kostnadene gå frem av beskrivelsen av huset og vil bli lagt til leieprisen. Selv om du har bestilt sluttrengjøring eller sluttrengjøring er obligatorisk, må du forlate ferieboligen i ryddig stand. Møblene skal stå på sine opprinnelige plasser, kjøkkenet skal vaskes, oppvaskmaskinen tømmes og kjøleskap og komfyr rengjøres. All søppel skal fjernes fra ferieboligen.

Dersom leietagerne tilhører ungdomsgruppe, har eier eller eiers representant rett til å kreve betaling for obligatorisk sluttrengjøring. I tillegg kan eier eller eiers representant kreve obligatorisk sluttrengjøring etter 14 dager for leieperioder som varer lenger enn 21 dager.

13. Husdyr

Noen huseiere ønsker ikke at gjestene tar med husdyr til ferieboligen. Dette vil i så fall være angitt med et symbol i husbeskrivelsen. NOVASOL kan dog ikke garantere at det i en slik feriebolig aldri har vært husdyr tidligere. Vi oppfordrer sterkt til å respektere dette forbudet; i så fremt NOVASOL konstaterer overtredelse av forbudet, vil gjestene bli bedt om å fjerne husdyret omgående.
Husdyr kan medbringes til de ferieboliger som har angitt et hundesymbol. Hvis dere ønsker å ta med husdyr, så vennligst informer om dette ved bookingen og sørg for nødvendig vaksinasjonsdokumentasjon (spør dyrlegen).
Vær oppmerksom på at det i utgangspunktet bare er lov å ha med 1 husdyr (med mindre det står noe annet i katalogen/Internett). Dersom du vil ha med flere husdyr må du få tillatelse fra boligeieren.

14. Røykfrie ferieboliger

Røyking er ikke tillatt i feriehuset med mindre annet er spesifisert. Dette betyr imidlertid ikke at det aldri har vært røyking i feriehuset.

15. Kataloginformasjon

Denne informasjonen, samt katalog og internett danner grunnlag for dine reservasjoner i henhold til gjeldene leiebetingelser.

16. Insekter/mus/allergi

Vær oppmerksom på at det kan finnes kilder til allergi (f.eks. midd) også i ferieboligene som har forbud mot husdyr. I ferieboliger som ligger i fri natur, kan det forekomme insekter. Dette gjelder også for maur, veggelus, og gekkoer. Spindelvev dannes i løpet av ganske kort tid, selv om ferieboligen er grundig rengjort. NOVASOL kan derfor ikke holdes ansvarlig for dette. Det kan heller ikke alltid forhindres at det kan forekomme tilfeller av mus. Vennligst opplys huseier/dennes kontaktperson eventuelt det lokale servicekontoret ved tilfeller av større insektforekomster, slik at vi kan sørge for å avhjelpe situasjonen.
Allergi generelt: NOVASOL påtar seg intet ansvar for leietagers allergiske reaksjoner i de enkelte ferieboligene.

17. Byggestøy og militærøvelser

Novasol kan ikke kontrollere byggeaktivitet i et område. Således kan det komme støy fra byggeplasser, veiarbeid eller renoveringsarbeid i nærheten av ferieboligen. Husk på at dagens samfunn går sin vante gang – også for lokalbefolkningen i ferielandet. Videre må det påregnes en smule støy fra eventuelt nærliggende flyplasser.

18. Problemer/reklamasjoner

Skulle du ved ankomst mot formodning konstatere mangler ved ferieboligen eller dens inventar, ber vi deg underrette det lokale lokalkontoret/kontaktpersonen innen 72 timer etter at mangelen ble konstatert. En slik reklamasjon kan ikke skje via e-post, men skal foretas telefonisk med det ansvarlige lokalkontoret. Mangler vedrørende rengjøring bes meldes straks. Hvis dette ikke fører til en tilfredsstillende løsning innen rimelig tid, bes du underrette oss på tlf. (+20 (0) 111 664 99 62) eller vår hotline på +45 97 97 57 57, som vil forsøke å avhjelpe situasjonen så raskt som mulig. En reduksjon av leieprisen kan kun gjøres gjeldende dersom det har vist seg umulig å avhjelpe problemet.
Så fremt det kreves en uforholdsmessig stor innsats for å avhjelpe problemet, kan avhjelpingen etter NOVASOLs skjønn komme i form av at det stilles et erstatningshus til rådighet.
Leietager er forpliktet til å sikre seg navnet på den Novasol-medarbeideren som behandler den aktuelle saken. Videre forplikter leietager seg til å bidra til å unngå at skader, mangler eller følgeskader forverres samt å medvirke til at huseiers og NOVASOLs eventuelle økonomiske tap holdes så lite som mulig.

I et reklamasjonstilfelle må leietager gi NOVASOL en passende frist til å avhjelpe eller utbedre skaden. En for tidlig avreise uten forutgående avtale med NOVASOL skjer på leietagers egen regning og risiko. Leietager risikerer da at leieforholdet ikke oppheves og/eller at retten til erstatningskrav bortfaller. Dette skyldes at leietager gjennom sin avreise umuliggjør enhver avhjelping, utbedring av skaden eller eventuell omplassering.
Dersom en reklamasjon under oppholdet etter din mening ikke fører til en tilfredsstillende løsning, bes du sende NOVASOL en skriftlig reklamasjon der du angir bookingnummer, slik at vi kan viderebehandle saken. Reklamasjonen må sendes senest 14 dager etter leieperiodens slutt til: Novasol AS, Postboks 6439 Etterstad, N0106 Oslo, eventuelt på e-post: kundeservice@Novasol.dk.

NOVASOL anerkjenner ingen reklamasjon på det grunnlag av at andre leietagere eventuelt skal ha fått en bedre feriebolig enn det som er beskrevet i katalogen. NOVASOL vil til enhver tid forsøke å etterkomme våre kunders spesifikke ønsker – eksempelvis med hensyn til ferieboligens beliggenhet –, men vi gir ingen garanti.
En eventuell erstatning omfatter bare direkte økonomiske skader. Hverken NOVASOL eller huseier kan gjøres ansvarlige for indirekte, økonomiske skader (følgeskader) eller skader av ikke-økonomisk art (ideelle skader).

19. Tips og øvrig informasjon

Les mer om hvert land her.

Pass eller identitetskort må i noen tilfeller fremvises for registrering til huseier eller det lokale servicekontoret. 

19.1 Strøm/vannforsyning

I meget varme somre eller perioder med lite nedbør kan det oppstå problemer med vann- og strømforsyningen. Dette har NOVASOL ingen innflytelse på. I slike tilfeller må du kontakte huseier, eventuelt deres kontaktperson, for å få hjelp. Det kan forekomme at vannet på grunn av det øverste jordlaget får en brun farge, noe som dog ikke er farlig. Vennligst vær oppmerksom på at vannet fra springen som regel ikke kan drikkes. 

19.2 Forsikring/bilpapirer og pass

Husk å ta med bilens vognkort samt gyldig førerkort. Ta med en kopi av identitetsbevis eller pass gjeldende for alle tilreisende kunder.

19.3 Båt/fiske

I Egypt er fiskekort ikke påkrevet. 
Hører det en båt til ferieboligen, kan denne benyttes hele året. Båten kjøres av en kaptein av sikkerhetsmessige og juridiske grunner. Båtlisens og andre dokumenter underligger kapteinen.

Vær oppmerksom på at de påbudte redningsvestene ikke inngår i båtutstyret. Bruk av båt inngår ikke i avtalen med NOVASOL og skjer på eget ansvar. NOVASOL kan ikke holdes ansvarlig. Hvis leieren, i tillegg til avtalen som er inngått med NOVASOL som formidler, har inngått avtale direkte med feriehusets eier om leie av ekstrautstyr, f.eks. båtmotor, kan leier bli oppkrevet et ekstra depositum. 

19.4 Sentralvarme

Sentralvarme betyr at bygningen er forsynet med egen varmeproduksjon som f.eks. en varmekjele med brensel som kull eller ved.

Lekeutstyr

Med lekeutstyr menes enten huske, sandkasse, vippe, lekehus, rutsjebane eller en kombinasjon av disse. Benyttelsen av lekeutstyret skjer på eget ansvar.

19.5 Grill

Mange av ferieboligene er utstyrt med grill. Denne kan i enkelte tilfeller - f.eks. hvis den ikke har vært i bruk på lenge - først benyttes etter at den er blitt rengjort. Dette fritar likevel ikke for forpliktelsen til å rengjøre grillen før avreise.
Er der ikke oppgitt en grill i husbeskrivelsen, kan det være fordi det i området ikke er tillatt å benytte grill eller tenne bål. Dette må alltid overholdes.

19.6 Badstue

Vennligst unngå å helle vann over badstueovnen da dette kan medføre vesentlige skader eller strømbrudd.

19.7 GPS-koordinater i veibeskrivelsen

GPS koordinatene anført i veibeskrivelsen fører ikke alltid helt fram til feriehuset, og det tas forbehold om feil i koordinatene. GPS koordinatene fører til den best mulig plasseringen. Dette kan være nærmeste vei, veikryss eller liknende. Om nøkkelen ikke skal hentes ved feriehuset, vil GPS koordinatene være rettet mot nøkkelutleveringsadressen. Undersøk derfor alltid innen avreise om de anførte koordinatene tilsvarer feriehusets adresse.
I Kroatia, Slovenia, Albania, Montenegro: GPS-koordinatene viser deg veien til det leide feriehuset.

19.8 Nøkkel

Det blir som regel kun utlevert 1 sett nøkler til feriehuset uavhengig av antall personer, som bebor huset.

19.9 Valutaveksling

Her kan det henvises til nærmeste bank eller minibank.

19.10 Overnatting

I følge egyptisk lov, er det ikke tillatt for egyptiske statsborgere å overnatte i ferieboligen din, med mindre de er knyttet til familien ved giftemål (krever sertifikat) eller har et sertifikat som viser at dere er i familie. Vær oppmerksom på at uten dette sertifikatet, kan overlevering av nøkler nektes, og at du i slike tilfeller ikke vil ha rett på erstatning. Påse at dette er i orden før du reiser. Turister har i følge egyptisk lov ikke mulighet til å overnatte utenfor ferieboligen, uten at dette er registrert hos turistpolitiet. Dersom du ønsker å overnatte et annet sted enn i ferieboligen, må dette først registreres hos turistpolitiet. Merk at brudd på reglene kan føre til straff i henhold til egyptisk lov.