Ofte stilte spørsmål

Her finner du ofte stilte spørsmål ved utleie av hytte og feriehus gjennom NOVASOL. 

Trykk på "+" for å se spørsmål og svar.

Betaling - spørsmål og svar
Hvor mye kan jeg tjene på å leie ut hytta?

Det er flere faktorer som avgjør hvor god leieinntekt du kan oppnå. Blant annet belliggenhet, antall utleide uker, husets fasiliteter og standard samt når på året huset er utleid. Basert på vår erfaring og analyser av markedet vil vi og din rådgiver veilede deg til riktig pris samt hvordan du kan øke din inntekt.

Når og hvordan får jeg betalt?

Den 10.ende i hver måned (eller den påfølgende hverdag derfom 10. faller på lør-,søn- eller helligdag) vil leien for alle leieforhold som starter denne måned være eier i hende. Forutsetningen er at leieavtalen er inngått minst seks uker før betalingsdato. I motsatt fall skjer utbetaling den påfølgende måned, og du vil motta avregning fra oss pr. bankoverførsel.

Hva om gjestene avbestiller?

Dersom gjestene avbestiller når det er mindre enn 28 dager igjen til ankomstdagen vil du alltid få betalt for leieperioden. Når NOVASOL på denne måte betaler for leieperioden, skal ferieboligen stå til NOVASOLs disposisjon for eventuell gjenutleie.

Hvordan betaler gjestene for strøm?

Du kan velge mellom 4 ulike alternativer: strøm inkludert, strøm eksklusiv, strøm inkludert om sommeren eller Aconto forbruk. Er det ønskelig å avregne strømforbruket utenom husleien, tas det betalt per kWh. Dette forutsetter en strømmåler som er tilgjengelig for leietaker. Leietaker betaler kontant på stedet til huseier eller kontaktperson.

Leieavtalen - spørsmål og svar
Hvorfor velge NOVASOL fremfor å leie ut privat?

Leie ut din hytte krever mye tid når det gjelder administrasjon av bookinger, finne riktig pris til riktig sesong, markedsføring av boligen i ulike medier samt håndtering av henvendelser fra gjester. Velger du oss som samabeidspartner tar vi oss av alt dette og mye mer.

Kan jeg bruke hytten selv i høysesongen?

Ja, i høysesongen kan du på forhånd sette av inntil tre uker til eget bruk. Det er viktig at du gir oss beskjed om dette, eventuelt sperrer av perioden selv på din huseierside på internett. Såfremt det ikke er kommet bestillinger vil vi da sperre perioden.

Kan jeg bruke hytten selv i lavsesongen?

I lavsesongen kan du sette av så mye du ønsker til eget bruk. Det er viktig at du gir oss beskjed om dette, eventuelt sperrer av perioden selv på din huseierside på internett. Såfremt det ikke er kommet bestillinger vil vi da sperre perioden.

Hvor lenge er leieavtalen gyldig?

Når du signerer avtale med oss binder du deg for ett år av gangen. Avtalen gjelder ut inneværende år samt påfølgende år. Deretter fornyes avtalen automatisk ett år av gangen inntil den sies opp skriftlig.

Er NOVASOL relevant for meg hvis jeg kun vil leie ut et par uker i året?

Det avhenger av det faktisk antall uker og når tid på året du tenker. Ta kontakt med oss for å finne ut mer.

Forsikring - spørsmål og svar
Hva om gjestene ødelegger noe når de er i feriehuset?

Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du leier ut ditt feriehus. Derfor er du dekket av en forsikring, som under visse betingelser dekker skader på ditt feriehus. Forsikringen fungerer som et supplement til din privatforsikring. I tillegg dekker vi mindre skader på opptil 1100 NOK gjennom vårt småskadekonsept.

Skatt og avgifter
Må jeg betale skatt ved utleie?

Hvordan overskuddet blir beskattet avhenger av hva feriehuset er definert som. For fritidseiendommer som eieren helt eller delvis bruker til fritidsformål, vil utleieinntekter inntil 10 000 kroner være skattefrie. Deretter beskattes 85 prosent av inntekten med 25 prosent for 2016. For mer informasjon kontakt ditt lokale skattekontor.

Markedsføring - spørsmål og svar
Hvor kommer gjestene fra?

De fleste gjester som leier hytte eller feriehus i Norge kommer fra Tyskland, Norge, Danmark og Holland, men med vår internasjonale markedsføring får vi gjester fra hele verden.

På din personlige huseierside kan du se hvor hver enkelt gjest er fra.

Jeg vil vite mer om min personlige huseierside

Hvor finner potensielle gjester min hytte?

Vi promoterer din feriebolig i kataloger, websider, sosiale medier, annonsering og hos mer enn 10 000 partnere.

Jeg vil vite mer om markedsføring

Booking - spørsmål og svar
Hva skjer når jeg får en booking?

Du vil motta notifikasjon på e-post, sms eller begge deler. I tillegg finner du detaljer om hver enkelt booking på din huseierside.

Jeg vil vite mer om huseiersiden.

Hvordan foregår utlevering av nøkkel?

Det mest ideelle er hvis nøkkelutlevering skjer via kontaktperson eller deg som huseier. På den måten ønskes gjesten velkommen og dere kan gå gjennom det praktiske sammen. Bor man et stykke unna, anbefales det å kjøpe en nøkkelboks. I noen tilfeller kan vi være behjelpelig med å sette deg i kontakt med nøkkelperson.

Kan jeg oppbevare personlige eiendeler i hytta?

Ja, selvfølgelig, men det bør oppbevares i et tydelig merket, privat og fortrinnsvis låst rom eller lagringsplass.

Hvordan kan jeg følge med på bookinger?

På din personlige huseierside har du full oversikt over bookinger, ankomstdetaljer, utbetalinger, månedlig kontoutdrag og mye mer.