Udleje af norsk feriebolig

Trygg og enkel utleie av din feriebolig

Tenker du på å leie ut hytta? Valg av utleiepartner er en viktig avgjørelse. På de neste sidene kan du lese om utleie av ferieboliger, og hva vi kan tilby deg.

Lokal tilstedeværelse og global styrke
Mer enn 50 års erfaring
Gratis Trygghetsforsikring

Få et uforpliktende tilbud på utleie av din feriebolig

Ved å trykke “send” samtykker du at NOVASOL kan kontakte deg via telefon eller e-post med informasjon om utleie av ditt feriehus. Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke ved å sende e-post til datainformation@novasol.com

Hvorfor bør du leie ut hytta gjennom oss?

Global markedsføring
Din feriebolig blir markedsført over hele Europa gjennom våre eksterne partnere, nyhetsbrev, sosiale medier, reisebyråer og våre egne nettsider. Vi har i dag 19 domener på ulike språk.
Trygg utleie
Det er viktig at du føler deg trygg på utleieforholdet. Vår førsteprioritet er å ta vare på din feriebolig, og du er forsikret gjennom vår huseierforsikring og småskadekonsept.
Lokal tilstedeværelse
Vi har lokale rådgiver over hele landet, og det vil derfor alltid være en representant nær deg og din hytte. Vår lokale forankring er viktig for oss og du skal alltid ha noen å snakke med om ditt leieforhold.

Hvor mye kan jeg tjene på å leie ut hytta?

Det er mange faktorer som avgjør hvor mye du kan tjene på å leie ut hytta. Beliggenhet, antall utleide uker, fritidsboligens fasiliteter og standard, samt sesong for utleie, er noen av disse. 

Under kan du se eksempler på hvordan utleieinntektene kan variere fra feriebolig til feriebolig. Kontakt oss dersom du er interessert i å vite mer om hvor mye du potensielt kan tjene på å leie ut din hytte. Vi har lang erfaring innen utleie av ferieboliger, og arbeider kontinuerlig for at du skal få det beste utleieresultatet. 

Slik hjelper vi deg å øke utleieinntekten

  • Markedsføring: Din hytte vil bli markedsført mot hundretusenvis av potensielle gjester over hele verden. Fra beskrivelse og bilder, til markedsføring på nett og forhandlinger med partnere: vi tar oss av alt. 
  • Den riktige prisen: Det er ikke alltid enkelt å sette riktig leiepris. Feil pris er én av de vanligste årsakene til lav utleie. Hver feriebolig er unik, og det er mange faktorer å ta hensyn til for å oppnå riktig balanse. Med vår lange erfaring og analyse av markedet i bunnen, setter vi riktig pris for din feriebolig og tilbyr justering av leieprisen underveis, 
  • Flere feriegjester: Vi har utviklet en rekke konsepter, som skal sikre at du når ut til nye kundegrupper og får så mange bookinger som mulig. Vi hjelper deg naturligvis å finne frem til konseptene som passer din feriebolig, og gir deg gjerne tips til små eller store forbedringer som kan øke utleien din. 

Psst… Visste du at vi utbetaler leiebeløpet til deg allerede før gjestens ankomst, og dersom gjesten avbestiller når det er mindre enn 28 dager til ankomstdagen vil du alltid få betalt for leieperioden?

Kolbjørn, hytte på Sjusjøen, N31990

For meg er NOVASOL en profesjonell og solid aktør som både gjester og utleiere har stor tillit til. De har god kjennskap til lokale markeder og er dyktige innen markedsføring.

Kolbjørn, hytte på Sjusjøen, N31990

Møt et par av våre lokale rådgivere

Kontakt den lokale rådgiveren for ditt områdeBli kontaktet

Lokal tilstedeværelse og global styrke

Med lokale rådgivere over hele Norge, vil det alltid være en NOVASOL-representant nær deg og din feriebolig. Vi er lokalt forankret med lang erfaring i  bransjen, og du kan alltid snakke med oss om din utleie.

Når du leier ut din hytte gjennom oss, vil du få en fast, lokal rådgiver, som vil være ansvarlig for nettopp din feriebolig. I tillegg til lokale rådgivere, har vi samarbeid med flere servicepartnere og kontaktpersoner over hele landet som bistår til å gjøre din utleie så enkel som mulig. De kan tilby alt av inn -og utsjekk av gjester, rengjøring, utleie av sengetøy og mye mer. Denne tjenesten er en avtale mellom deg og servicepartner. Har du en feriebolig i utlandet du ønsker å leie ut? Vi kan selvfølgelig hjelpe deg med det også. Du vil da bli kontaktet direkte av våre kollegaer i det landet din feriebolig ligger.

Spar 25% på din neste ferie

Utforsk en europeisk storby, slapp av på en strand ved Middelhavet, eller test skiløypene i en alpelandsby. Når du leier ut hytta gjennom oss, får du 25 % rabatt på våre 50.000 ferieboliger i 22 land. 

I tillegg til fantastiske ferieopplevelser, får du også andre gode fordeler hos NOVASOL, som for eksempel rabatt på spennende attraksjoner ved mange destinasjoner. 

50.000 feriehus i 22 land
Countries

Har du spørsmål knyttet til utleie?

Du har sikkert en del spørsmål rundt utleie og hva du kan forvente når du skal leie ut hytta. 

Når kan ferieboligen min bookes? Hvor mye kan jeg tjene på å leie ut hytta gjennom NOVASOL? Kan jeg bruke hytta selv? 
Under kan du få svar på noen av de vanligste spørsmålene rundt utleie. Finner du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg. 

Trykk på “+” for å se spørsmål og svar. 

Så mye kan du tjene på utleie
Hvor mye kan jeg tjene på å leie ut hytta gjennom NOVASOL?

Akkurat hvor mye du kan tjene på utleie avhenger av flere faktorer. Beliggenhet og standard, samt fasiliteter både inne i boligen, men også utendørs, vil være med å bestemme hvor mye du kan tjene. Hvor mange uker du åpner opp for utleie, vil også være avgjørende. 

Vi vil utarbeide et realistisk budsjett basert på ferieboligens fasiliteter og dine ønsker for leieperioden. 

Vi kan også gi deg råd rundt hvordan du kan gjøre din hytte enda mer konkurransedyktig på leiemarkedet.

Når og hvordan får jeg betalt?

Utbetaling skjer den siste bankdagen hver måned for alle leieforhold som starter påfølgende måned. Det er en forutsetning at leieavtalen er inngått minst seks uker før betalingsdato. I motsatt fall vil utbetalingen skje i den påfølgende måned. Du vil motta avregning fra oss pr. bankoverførsel.

Hva skjer med leiebeløpet dersom gjesten velger å annullere sin booking?

Dersom gjestene avbestiller når det er mindre enn 28 dager igjen til ankomstdagen vil du alltid få betalt for leieperioden. Når NOVASOL på denne måte betaler for leieperioden, skal ferieboligen stå til NOVASOLs disposisjon for eventuell gjenutleie.

Hvordan betaler gjestene for strøm?

Du håndterer selv betaling for strøm. Du kan velge mellom tre ulike alternativer: strøm inkludert, strøm eksklusiv eller strøm inkludert på sommeren. Er det ønskelig å avregne strømforbruket utenom husleien, tas det betalt per kWh.

Hvordan vet jeg at leieprisen for min hytte er riktig?

Basert på vår erfaring og markedsanalyser vil din rådgiver hjelpe med å fastslå riktig sesongpris for din feriebolig. Vi overvåker ferietrender over hele verden og bruker den erfaringen vi har oppbygget gjennom 50 år i bransjen til å sikre at din feriebolig er konkurransedyktig.

Utleie gjennom NOVASOL
Hva er forskjellen på å leie ut hytta gjennom NOVASOL, fremfor å gjøre det selv?

Med utleie følger en rekke administrative oppgaver. Prisen skal være riktig for å sikre så mange bookinger som mulig, du skal ha oversikt over de ulike sesongene og ha innsikt i reisevaner og gjestenes behov. I tillegg skal ferieboligen markedsføres i riktige kanalene, du skal være i dialog med gjestene før, under og etter leieperioden, sikre betaling for oppholdet og mye mer. 

Velger du oss som utleiepartner tar vi oss av det meste av dette. Vi følger opp din utleie, holder kontakten med gjestene før og etter oppholdet og bruker vår erfaring til å sørge for optimale utleieforhold for deg. Alt du trenger å gjøre er å ha kontakt med gjestene under oppholdet, men dette kan vi også bistå med gjennom våre samarbeid med servicepartnere.

Når vil ferieboligen min være på nett etter at avtalen er signert?

Når kontrakten er signert, tar det som regel i underkant av syv arbeidsdager før ferieboligen er tilgjengelig på våre nettsider og kan bookes. 

Er NOVASOL riktig for meg hvis jeg kun vil leie ut et par uker i året?

Det avhenger av antall uker og i hvilken sesong du vurderer utleie. Ta kontakt med oss for mer informasjon.

Når kan gjester booke ferieboligen min?

Normalt opererer vi med leieperioder fra lørdag til lørdag, men vi tilbyr også fleksible løsninger for deg som vil leie ut i kortere perioder. Du kan velge spesifikke konsepter som tillater kortere leieperioder og fleksible ankomstdager.

Hvor lenge er kontrakten med NOVASOL gyldig?

Når du signerer avtale med oss binder du deg for ett år av gangen. Avtalen gjelder ut inneværende år samt påfølgende år. Deretter fornyes avtalen automatisk ett år av gangen inntil den sies opp skriftlig.

Markedsføring av din feriebolig
Hvem tar bilder og lager beskrivelse av min feriebolig?

Vi sørger for markedsføring av din feriebolig på flere språk på vår hjemmeside og hos våre mange booking partnere. Vi tar oss av fotografering, og beskrivelse som sammen med bilder av høy kvalitet presenterer din feriebolig til potensielle feriegjester.

Hvor kommer gjestene fra?

Din feriebolig markedsføres globalt gjennom nettsider, sosiale medier, annonser og et nettverk bestående av mer enn 10,000 booking partnere. Derfor har vi gjester fra mange nasjonaliteter som booker våre hytter og ferieboliger i Norge. De fleste kommer fra Tyskland, Danmark, Holland og Norge, men vi har gjester fra hele verden.

Som utleier hos NOVASOL har du tilgang til din personlige huseierside hvor du kan følge din utleie og blant annet se hvor gjestene kommer fra.

Bookinger og gjester
Hva skjer når jeg får en booking?

Du vil motta melding på e-post, SMS eller begge deler. Du finner detaljer om hver enkelt booking på din personlige huseierside, som du får tilgang til når du leier ut hytta gjennom oss.

Kan jeg oppbevare personlige eiendeler i hytta?

Ja, selvfølgelig. Vi anbefaler at du oppbevarer private eiendeler i et tydelig merket og avlåst rom, skap eller lignende.

Forsikring av din feriebolig
Hva skjer hvis en gjest forårsaker en skade i min feriebolig?

Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du leier ut din feriebolig. Hos NOVASOL tilbyr vi derfor våre huseiere en gratis forsikring; Trygghetsforsikringen. Forsikringen fungerer som et supplement til din egen forsikring.

Trygghetsforsikringen dekker*:

  • Erstatning av fysiske skader på ferieboligen og tilhørende løsøre påført av NOVASOL gjest.
  • Erstatning for tapt leieinntekt hvis reparasjon av skaden gjør at du må kansellere eksiterende bookinger.
  • Egenandel på bare 135 EUR. Trygghetsforsikringen dekker også differansen hvis din egen forsikring dekker skaden, og egenandelen er høyere enn 135 EUR.

… og mye mer!

Ved skader under 135 EUR tilbyr vi et konsept som vi har valgt å kalle småskadekonseptet, som dekker mindre skader opp til 135 EUR*.
* Underlagt visse vilkår og betingelser.