Digital Services Act

Definisjoner

"DSA" betyr forordning (EU) 2022/2065 fra Europaparlamentet og Rådet av 19. oktober 2022 om et indre marked for digitale tjenester og endring av direktiv 2000/31/EF (også kjent som Digital Services Act).

"Ulovlig innhold" betyr, i sammenheng med korttidsutleie av ferieboliger, innhold som omhandler en korttidsutleie, der utleien i seg selv blir gitt i strid med gjeldende lovgivning.

"Mottaker av tjenesten" er definert i henhold til DSA for å bety 'en fysisk eller juridisk person som bruker en mellommannstjeneste, spesielt med det formål å søke informasjon eller gjøre den tilgjengelig'. Dette inkluderer brukere som informasjon blir vist til av Awaze-tjenesten, selv om den brukeren ikke gjør en transaksjon.

  1. EU-månedlige aktive mottakere av tjenester

I samsvar med Awaze sine forpliktelser i henhold til artikkel 24 (2) i DSA, anslår vi at gjennomsnittlig månedlige aktive mottakere av tjenester for Awaze-tjenesten i Den europeiske unionen fra 17. august 2023 og inkludert 17. februar 2024 er 6,764,256. Dette tallet er et estimat basert på dataene tilgjengelig for Awaze, og veiledningen i DSA. Vær oppmerksom på at dette estimatet er utarbeidet utelukkende for å oppfylle kravene i artikkel 24 (2) i DSA og kan avvike fra brukerinformasjon rapportert i andre sammenhenger, og bør ikke brukes til noen annen formål.

Awaze vil fortsette å overvåke sine tjenester i Den europeiske unionen og vil jevnlig publisere oppdatert informasjon i samsvar med kravene i DSA.

  1. Årlig gjennomsiktighetsrapport

Awaze vil publisere sin første årlige gjennomsiktighetsrapport ved slutten av første rapporteringsperiode etter full ikrafttredelse av DSA den 17. februar 2024.

  1. Informasjon om innholdsmoderasjon

Mottakere av tjenester som gir innhold som er inkludert på våre nettsider (for eksempel om ferieboliger) blir informert om sitt ansvar og plikt til å gi nøyaktig informasjon, og blir påminnet årlig om å oppdatere informasjonen som kreves (selv om de kan oppdatere mer regelmessig, om nødvendig).

Feriegjester får muligheten til å vurdere eiendommer de har besøkt etter oppholdet, og slike vurderinger blir publisert på nettstedet vårt. Disse vurderingene håndteres av en tredjepartsleverandør (Feefo). Feefo har retningslinjer som må følges av anmeldere, spesielt når det gjelder bruk av personlig informasjon eller upassende språk. Manglende overholdelse av slike retningslinjer kan føre til at vurderinger blir fjernet.

Hvis det blir brakt til vår oppmerksomhet at innhold som er levert til oss kan være ulovlig innhold, blir det sendt til innholdsmoderatorer i den relevante avdelingen, for menneskelig gjennomgang og verifisering. Hvis innhold som vi har publisert på nettstedet vårt, som er levert til oss av en mottaker av tjenesten, rimelig sett av oss blir bestemt å være ulovlig innhold, som definert av DSA og i lys av all tilgjengelig veiledning og vår interne policy, vil den relevante mottakeren av tjenesten bli varslet, og det ulovlige innholdet vil bli fjernet i tråd med vår interne prosedyre (se mer informasjon nedenfor).

 

  1. Anbefalingssystemer

Vi bruker et anbefalingssystem for å ordne eiendommene vi lister opp på nettstedene våre. Listen bestemmes av et scoringssystem, der eiendommer vil få en høyere score (og derfor en høyere oppføring) avhengig av en rekke kriterier. Eksempler på kriterier inkluderer hvor tett eiendommen matcher mottakerens søkekriterier, eiendommens stjernerangering, antall bilder inkludert på eiendommens oppføring og så videre. Kriteriene som er mest betydningsfulle for å bestemme rekkefølgen som foreslås for mottakeren av tjenesten, er eiendommens beliggenhet (og hvor nært den er til mottakerens søkte område) og datoene for eiendommens tilgjengelighet (og hvor nært dette samsvarer med mottakerens søkte datoer). Disse gis størst betydning for å sikre mottakerens tilfredshet med søkeresultatene. En daglig "blanding" finner sted, der lignende scoringseiendommer endrer rekkefølge.

Mottakere av tjenester kan endre eller påvirke de viktigste parameterne til anbefalingssystemet ved å definere søket sitt i begynnelsen (de kan angi beliggenheten, reisedatoene, antall gjester og antall kjæledyr). Det er deretter mulig å bruke tilleggsfiltre for å vise eiendommer basert på tilleggsparametere, for eksempel fasiliteter som er tilgjengelige på eiendommen eller avstand fra eiendommen til fasiliteter. Mottakere av tjenester kan også sortere rekkefølgen på eiendommene oppført etter kvalitetsvurdering, laveste pris, høyeste pris, høyeste antall personer, laveste antall personer og nærmest vann. Til slutt kan mottakere av tjenester bruke "kartvisning" som vil avsløre forskjellige alternativer mens mottakeren av tjenesten blar på kartet. All denne funksjonaliteten er direkte og lett tilgjengelig fra den spesifikke delen av nettstedet der informasjonen prioriteres.

  1. Enkelt kontaktpunkt for DSA-relaterte henvendelser

i) Myndigheter (som betyr medlemsstatenes myndigheter, EU-kommisjonen og den europeiske styregruppen for digitale tjenester) kan sende e-post til: DSA_Authorities@awaze.com

ii) Mottakere av tjenester (se definisjon ovenfor) kan sende e-post til: DSA_RecipientsofService@awaze.com

Kontaktinformasjonen ovenfor kan bare brukes til DSA-relaterte henvendelser. Eventuelle andre henvendelser vil ikke bli besvart.

Vi vil strebe etter å svare på all kommunikasjon mottatt gjennom disse kanalene innen 28 dager etter mottak.

Du kan kommunisere på engelsk og dansk når du bruker denne e-postadressen. Henvendelser sendt på andre språk kan besvares ved hjelp av oversettelsesverktøy.

  1. Varsling om ulovlig innhold

Hvis du ønsker å rapportere ulovlig innhold, kan du sende oss en melding ved å bruke dette skjemaet.

Vi vil umiddelbart bekrefte mottak av eventuelle rapporter om ulovlig innhold, og handle innen rimelig tid for å bestemme rapportens substans.

Varsler gitt av betrodde flaggere (en status som vil bli tildelt av den digitale tjenestekoordinatoren for medlemsstaten der søkeren er etablert) vil få prioritet og vil bli behandlet uten unødig forsinkelse.

Vi vil strebe etter å gi et substantielt svar innen 28 dager etter mottak, når det er mulig. Når vi varsler vår beslutning, vil vi også gi informasjon om mulighetene for rettsmidler i forhold til den beslutningen.

 

Hvis du hyppig sender inn varsler og klager som tydeligvis er grunnløse, vil vi gi en advarsel. Hvis denne advarselen ignoreres, vil vi suspendere behandlingen av varsler og klager sendt inn av deg i en rimelig periode.

  1. Fjerning av ulovlig innhold

Hvis informasjon som vi har publisert på nettstedet vårt, som er levert til oss av en mottaker av tjenesten, viser seg å være ulovlig innhold, som definert av DSA, vil vi gi den relevante mottakeren av tjenesten en uttalelse om grunnene til vår beslutning og inkludere informasjon om:

(a) eventuelle begrensninger på synligheten til spesifikke informasjonselementer, inkludert fjerning av innhold, deaktivering av tilgang til innhold eller demotering av innhold;

(b) suspensjon, terminering eller annen begrensning av økonomiske betalinger;

(c) suspensjon eller terminering av levering av tjenesten helt eller delvis;

(d) suspensjon eller terminering av mottakeren av tjenestens tilgang til påloggingen deres.

Vi vil suspendere eller avslutte avtaler vi har med enhver mottaker av tjenesten som hyppig leverer åpenbart ulovlig innhold.

  1. Klager

Klager angående vår håndtering av varsler om ulovlig innhold og alle beslutninger tatt som svar på varsler, må sendes til oss på DSA_RecipientsofService@awaze.com

Klager må sendes innen seks måneder etter mottak av vår beslutning.

Det belastes ikke for dette klagebehandlingssystemet. Vi vil vurdere klager og svare innen to måneder etter mottak.

Mottakere av tjenester som har mottatt beslutninger angående ulovlig innhold har rett til å bruke en utenrettslig tvisteløsningsorgan sertifisert av en digital tjenestekoordinator for å løse tvister relatert til disse beslutningene og klager som ikke har blitt løst via vårt interne klagebehandlingssystem.

 

Oversatt ved hjelp av oversettelsesprogramvare.

 

 

Se våre ferieboliger i Europa