Verdt å vite før ferien i Sverige

Følgende informasjon er nyttig for planlegging og forberedelse av ferien din i et av våre feriehus i Sverige

1. Ankomst og avreise

På leiebeviset finner dere informasjon om når dere kan flytte inn og når dere må flytte ut av ferieboligen. Tidspunktene for inn- og utflytting, som står angitt på leiebeviset, er til enhver tid gjeldende. Om det ikke er angitt noe annet er avreise senest kl. 10.00. Nøkkelen utleveres normalt kun mot fremvisning av det originale leiebeviset.

Dersom dere blir forsinket, skal dette meddeles huseier eventuelt dennes kontaktperson. Huseieren er uansett glad for å få beskjed om ankomsttidspunktet, selv om dette er innenfor det tidsrom som står angitt på leiebeviset. Benytt serviceformularet som følger med leiepapirene. Bemerk vennligst at selv om man ankommer feriehuset før angitt ankomsttidspunkt, vil nøkkelen først bli levert på avtalt ankomsttidspunkt. En senere ankomst enn det som er angitt, er bare mulig hvis dette på forhånd forespørres samt aksepteres av huseier. Under visse omstendigheter kan en senere ankomst avtales mot betaling av et gebyr til huseier. Som regel er det huseier selv som står for nøkkelutleveringen. Vi ber om forståelse for at det ikke må forventes all verdens språkkunnskaper.

2. Feriehusets størrelse og innredning

Kvadratmeterstørrelsen som står i katalogen, angir ferieboligens utvendige mål. Det innvendige mål kan være opptil 15 % mindre. De aller fleste av våre ferieboliger er privateide – det vil si individuelle ferieboliger – og derfor innredet etter den enkelte huseiers smak og ressurser. Sengetøy (laken, pute- og dynetrekk), (bade)håndklær, kjøkkenhåndklær, rengjøringsmiddel, bordduker, toalettpapir et cetera finnes ikke i ferieboligen med mindre det er angitt noe annet i husbeskrivelsen eller leiepapirene.

Det er ikke lov med soveposer i ferieboliger. I enkelte feriehus kan trappene eller stigene opp til annen etasje være bratte og uten gelender; også takhøyden på loft kan være lavere enn normalt. Når det er angitt hagemøbler i husbeskrivelsen, betyr dette som regel ett hagebord og fire hagestoler. Liggestoler, puter og parasoll hører vanligvis ikke med i grunnutrustningen av ferieboligene. Noen feriehus garanterer ekstra gode hagemøbler; se etter symbolet for dette i husbeskrivelsen. Av og til stiller huseier kostnadsfritt sykler til rådighet. Novasol tar verken ansvar for disse eller sikkerheten da syklene ikke er angitt i husbeskrivelsen og dermed ikke er del av kontrakten.

3. Renovering

Når husbeskrivelsen angir årstall for feriehusets renovering, er ikke dette alltid ensbetydende med at hele huset er blitt pusset opp; det kan være at det bare er enkelte rom – som f.eks. bad eller kjøkken – som er blitt renovert.

4. Soverom/senger/soveplasser

Soverommene i ferieboligene er ofte relativt små, og sengene måler ca. 70/85 x 180/190 cm. Grand lit betegner en dobbeltseng som er ca. 130 cm bred og egnet for to personer. Dobbeltsenger er ca. 140-180 cm brede. Madrassene er ofte av skumgummi. Selv om det ikke er angitt eksplisitt i beskrivelsen, kan soveplassene referere til utslagbare sovestoler eller sovesofaer. I enkelte tilfeller handler det om rammemadrasser som ligger på gulvet. Soveplassene har gjerne et frottélaken som beskytter madrassen. Husk alltid å benytte dette sammen med alminnelig sengelaken. En hems betegner et åpent loftsrom med skråvegger samt madrasser på gulvet; den nås via en loddrett stige og er ikke egnet for voksne/eldre gjester, men derimot populær blant større barn og unge. Et anneks er et tilbygg eventuelt et mindre hus, ofte uten oppvarmingsmuligheter. Det kan ofte være knapt med skapplass, gjerne mindre enn ett skap til hver person. I noen ferieboliger er soverommene kun avgrenset gjennom et forheng, og det kan forekomme at det er verken dør eller forheng mellom soverommene.

5. Bad/WC

Det må forventes en lavere standard og annerledes innredning av bad/WC i feriehusene, sammenlignet med dem i vanlige bolighus. Baderommene er ofte små, og dusjen er ikke nødvendigvis separat. Dusjarmaturet er ofte koblet til håndvasken eller badekaret. Varmtvannet kommer ofte fra en varmtvannstank på ca. 50 liter; denne er gjerne koblet til et automatisk strømspareprogram og må derfor aldri skrus av. Husene er ofte tilsluttet en septiktank; kast derfor aldri bleier, vatt, bind og lignende i toalettet. Som alternativ til WC finnes det ofte biologisk toalett i nogle huse. Denne moderne biologiske installasjonen er som oftest uten vannspyling, men kun med liten lukt sjenanse, og befinner seg som regel i huset. Tørrklosett: Det tradisjonelles tørrklosettet, som ikke er fullstendig uten lukt sjenanse, befinner seg utendørs.

6. Feriehus med boblebad og/eller innendørs/utendørs svømmebasseng

Ved bestilling av feriehus minimum 3 dager før ankomst, er hus med innendørs basseng oppvarmet til ca. 24-25°C grader. Ikke bruk såpe, shampoo eller lignende i bassenget eller boblebadet. Utendørs basseng står til rådighet fra ca. 15. juni til ca. 31. august, avhengig av værforhold. Utenfor denne perioden kan bassenget stå uten vann. Vennligst bemerk at utendørs basseng vanligvis ikke er oppvarmet men blir oppvarmet gjennom luften.

Sparetips for feriehus med innendørs svømmebasseng:

ul

li hold dører og vinduer til bassengrommet lukket

li Steng ikke avfukteren, da det vil føre til en alt for høy luftfuktighet i bassengrommet.

li dekk bassenget til med dets tilhørende trekk/presenning så lenge det ikke brukes

li still inn gulvvarmen på en konstant temperatur – unngå opp-/nedreguleringer

li finnes det soverom som ikke benyttes, så hold dørene til disse rommene lukket og skru varmen ned på ca. 5 °C.

/ul

Stillestående vann-spa: På feriehus med en stillestående vann-spa blir boblebadet fylt med vann før du ankommer. Så fremt du allerede før ankomst vet at du ikke ønsker å benytte boblebadet, ber vi deg vennligst om å informere det lokale servicekontoret om dette på forhånd, slik at du således kan redusere strømkostnadene.

7. TV, parabol og internett

I ferieboliger med TV uten parabol får man bare inn TV-kanaler fra det respektive land. I ferieboliger med parabol er parabolantennen oftest rettet inn mot tyske eller lokale kanaler og i Ungarn og Polen mot internasjonale kanaler. Kvaliteten kan variere alt etter beliggenheten. Eventuelle justeringer kan kun foretas med tillatelse fra huseier og for gjestens egen regning.

Vi gjør oppmerksom på at selv om det i husbeskrivelsen framgår mer enn en tv, er det ikke alltid ensbetydende med at man kan se flere programmer samtidig. Ekstra tv vil ofte være tilsluttet samme kanal eller beregnet til spill eller dvd.

Internett er en ekstraytelse som huseieren stiller til din rådighet. Grunnet utfordringer som følge av dårlig dekning i feriehusområdene, og varierende datamengde og –hastighet, kan ikke NOVASOL stilles ansvarlig for problemer med signaler, antenner, kabler og andre force majeure. Ferieboliger med internettilgang betyr kun mulighet for oppkobling. Gebyr for bruk av internett betales på stedet. Vi gjør oppmerksom på at internettilgang kun kan benyttes av leietakere som er myndige, og at det skal være i overensstemmelse med den gjeldende lovgivning. Om det viser seg at det er begått overtredelser vil vi samarbeide med myndighetene. Hvis dere har spørsmål vedrørende internett forbindelsen i huset før ferien, kan dere kontakte oss og vi vil undersøke det nærmere.

8. Tomten/ankomst

Ferieboligene ligger gjerne på naturtomter. Den angitte tomtestørrelsen betyr derfor ikke at hele arealet ubetinget kan benyttes da det kan bestå av ulendt terreng som for eksempel høyt gress, røys og ur, viltvoksende marker et cetera. Naturen er her overlatt til seg selv. I noen tilfeller har huseier anlagt kjøkkenhager og- bed i forbindelse med tomten; derfor står ikke alltid hele grunnstykket til rådighet. Vær oppmerksom på at tomten ved en nyoppført feriebolig ikke alltid har rukket å få gress, busker og lignende samt at innkjørselen kan mangle grus.

Veien til ferieboligen er sjeldent asfaltert og bør oftest ikke brukes av sportsbiler eller biler med senket karosseri/lavt chassis. I enkelte områder kan veiene være i vesentlig dårligere stand enn hva man ellers er vant til. Husk at det ikke alltid er kjørevei helt opp til huset og at det må parkeres et stykke fra feriehuset. Et feriehus som betegnes som gårdshus, ligger ofte på samme tomt som andre hus og har da naboer like i nærheten. Dersom tomten er inngjerdet er det ikke nødvendigvis slik at gjerdet er lukket, og husdyr må ikke ferdes fritt og uten bånd.

9. Avstander

Avstandene som angis, refererer til omtrentlige avstander i luftlinje og skal kun gi en noenlunde pekepinn. Avstanden til nærmeste bademulighet regnes fra tomten og til nærmeste kyst/bredd (hav, fjord eller innsjø); med andre ord ikke nødvendigvis til nærmeste strand eller friluftsbad. Avstanden til innkjøpsmulighet angir avstanden til nærmeste butikk, stor-kiosk eller supermarked. Legg likevel merke til at enkelte butikker kun har åpent i høysesongen, og således kan avstanden i lavsesongen være betydelig lengre. Novasol kan ikke holdes ansvarlig for at butikker eller restauranter stenger/legges ned.

Dersom det er skiløype i nærheten, vennligst bemerk at dens bruk er avhengig av preparering og årstid/værforhold.

10. Depositum og akontobetaling av forbrukskostnader

Etter ønske fra feriehuseiere er leieavtalens gjennomførelse i visse tilfeller knyttet opp til betaling av en akontobetaling av forbrukskostnader, og i spesielle tilfeller også et depositum. Forbrukskostnader og depositum må innbetales samtidig med leiebeløpet eller kontant ved nøkkelutlevering. Akontobetaling av forbrukskostnader gjelder sikring av energiforbruk, telefon og lignende. Depositum gjelder sikring av feriehuseierens interesser ved eventuelle skader på leieobjekt eller manglende eller mangelfull sluttrengjøring. I de tilfeller der depositum kreves er størrelsen av depositum avhengig av bl.a. husets størrelse, fasiliteter og utstyr, f.eks. robåt, motorbåt eller lignende, lengde av leiemålet, og til hvilket formål feriehuset leies. Hvis leieren, i tillegg til avtalen som er inngått med NOVASOL som formidler, har inngått avtale direkte med feriehusets eier om leie av ekstrautstyr, f.eks. båtmotor, kan leier bli oppkrevet et ekstra depositum

Størrelsen på akontobetaling av forbrukskostnader og depositum fremgår av leiebeviset, katalog og/eller internett.

Avregning av akontobetaling av forbrukskostnader og depositum skjer senest 3 uker etter avreise fra feriehuset. Evnt. skader og manglende sluttrengjøring samt et behandlingsgebyr blir fratrukket før tilbakebetaling av depositum.

Skulle verdien av avregningen som nevnt overstige depositumsbeløpet, eller skulle forbrukskostnadene være større enn akonto oppkrevingen, vil det overstigende beløpet bli fakturert leier.

NOVASOL, feriehusets eier eller deres representant har, når det gjelder en ungdomsgruppe jfr. leiebetingelserne pkt 2.2, når det gjelder leie av feriehuset i mer enn 14 døgn eller når det gjelder leie av feriehuset til annet enn ferieformål, rett til å kreve et forhøyet depositum tilsvarende NOK 4.000 per person som feriehuset leies ut til, samt at det kan kreves betaling for en eller eventuelt flere sluttrengjøringer avhengig av leiemålets lengde.

11. Variable forbrukskostnader/oppvarming

Kostnadene for oppvarming, som ikke er inkludert i leiebeløpet, avregnes direkte med huseier eventuelt dennes kontaktperson ved avreise.

Strøm inngår ikke alltid i leieprisen, kun når dette fremgår av strøm symbolet ved husteksten. Når strøm ikke inngår i prisen, avregnes denne omkostning direkte med eieren eller dennes representant. Er strømforbruket høyere enn normalt, kan et ekstra beløp kreves, som betales til huseieren. Utgifter som ikke er obligatoriske som båtleie, bensin til båtmotor, leie av sengetøy, ved etc. avregnes direkte med huseieren eller dennes representant. Manglende eller for lite innbetalt gjøres opp i etterkant, inkl. et administrasjonsgebyr på SEK 300,-. Leietaker må betale for energiforbruk for hele leieforholdet, selv om leietaker ikke har brukt feriehuset i hele leieperioden.

12. Rengjøring

Det er en selvfølge at du overlater ferieboligen i rengjort stand til de neste leietagerne. På avreisedagen må ferieboligen forlates senest klokken 10. Dersom ferieboligen er mangelfullt rengjort, vil kostnader for ekstra rengjøring bli avkrevd eller trukket fra et eventuelt depositum. Legg merke til at rengjøringsutstyr ikke er standard utstyr i ferieboligen.

Hvis det er obligatorisk sluttrengjøring, sengetøy, eller sengetøy / håndklær og obligatorisk sluttrengjøring, sengetøy, eller sengetøy / håndklær ikke er inkludert i leieprisen, vil prisen for disse obligatoriske kostnadene gå frem av beskrivelsen av huset og vil bli lagt til leieprisen. Selv om du har bestilt sluttrengjøring eller sluttrengjøring er obligatorisk, må du forlate ferieboligen i ryddig stand. Møblene skal stå på sine opprinnelige plasser, kjøkkenet skal vaskes, oppvaskmaskinen tømmes og kjøleskap og komfyr rengjøres. All søppel skal fjernes fra ferieboligen.

Dersom leietagerne tilhører kategorien ungdomsgruppe, har eier eller eiers representant rett å kreve betaling for obligatorisk sluttrengjøring. I tillegg kan eier eller eiers representant kreve obligatorisk sluttrengjøring etter 14 dager for leieperioder som varer lenger end 21 dager.

13. Husdyr

Noen huseiere ønsker ikke at gjestene tar med husdyr til ferieboligen. Dette vil i så fall være angitt med et symbol i husbeskrivelsen. Novasol kan dog ikke garantere at det i en slik feriebolig aldri har vært husdyr tidligere. Vi oppfordrer sterkt til å respektere dette forbudet; i så fremt Novasol konstaterer overtredelse av forbudet, vil gjestene bli bedt om å fjerne husdyret omgående.

Husdyr kan medbringes til de ferieboliger som har angitt et hundesymbol. Hvis dere ønsker å ta med husdyr, så vennligst informer om dette ved bookingen og sørg for nødvendig vaksinasjonsdokumentasjon (spør dyrlegen).

Vær oppmerksom på at det i utgangspunktet bare er lov å ha med 1 husdyr (med mindre det står noe annet i katalogen/Internett). Dersom du vil ha med flere husdyr må du få tillatelse fra boligeieren.

Ferie med hest:

Novasol påtar seg intet ansvar hverken for skader på hester under transporten til og fra feriehuset eller for skader på husets inventar og bygninger. Vi anbefaler å tegne en ansvarsforsikring før ankomst.

14. Røykfrie ferieboliger

Røyking er ikke tillatt i feriehuset med mindre annet er spesifisert. Dette betyr imidlertid ikke at det aldri har vært røyking i feriehuset.

15. Kataloginformasjon

Denne informasjonen, samt katalog og internett danner grunnlag for dine reservasjoner i henhold til gjeldene leiebetingelser.

16. Insekter/mus/allergi

Vær oppmerksom på at det kan finnes kilder til allergi (f.eks. midd) også i ferieboligene som har forbud mot husdyr. I ferieboliger som ligger i fri natur, kan det forekomme insekter. Dette gjelder også for sølvfisk, maur, veps, veggelus, benkebitere og mår. Spindelvev dannes i løpet av ganske kort tid, selv om ferieboligen er grundig rengjort. Novasol kan derfor ikke holdes ansvarlig for dette. Det kan heller ikke alltid forhindres at det kan forekomme tilfeller av mus. Vennligst opplys huseier/dennes kontaktperson eventuelt det lokale servicekontoret ved tilfeller av større insektforekomster, slik at vi kan sørge for å avhjelpe situasjonen.

Allergi generelt: Novasol påtar seg intet ansvar for leietagers allergiske reaksjoner i de enkelte ferieboligene.

17. Byggestøy

Novasol kan ikke kontrollere byggeaktivitet i et område. Således kan det komme støy fra byggeplasser, veiarbeid eller renoveringsarbeid i nærheten av ferieboligen. Husk på at dagens samfunn går sin vante gang – også for lokalbefolkningen i ferielandet. Videre må det påregnes en smule støy fra eventuelt nærliggende flyplasser.

18. Problemer/reklamasjoner

Skulle du ved ankomst mot formodning konstatere mangler ved ferieboligen eller dens inventar, ber vi deg underrette huseier eventuelt huseiers kontaktperson innen 72 timer etter at mangelen ble konstatert. En slik reklamasjon kan ikke skje via e-post, men skal foretas telefonisk eller ved personlig fremmøte hos huseier/ kontaktperson. Mangler vedrørende rengjøring bes meldes straks. Hvis dette ikke fører til en tilfredsstillende løsning innen rimelig tid, bes du underrette det ansvarlige lokalkontoret eller vår hotline på +45 97 97 57 57, som vil forsøke å avhjelpe situasjonen så raskt som mulig. En reduksjon av leieprisen kan kun gjøres gjeldende dersom det har vist seg umulig å avhjelpe problemet.

Så fremt det kreves en uforholdsmessig stor innsats for å avhjelpe problemet, kan avhjelpingen etter Novasols skjønn komme i form av at det stilles et erstatningshus til rådighet.

Leietager er forpliktet til å sikre seg navnet på den Novasol-medarbeideren som behandler den aktuelle saken. Videre forplikter leietager seg til å bidra til å unngå at skader, mangler eller følgeskader forverres samt å medvirke til at huseiers og Novasols eventuelle økonomiske tap holdes så lite som mulig.

I et reklamasjonstilfelle må leietager gi Novasol en passende frist til å avhjelpe eller utbedre skaden. En for tidlig avreise uten forutgående avtale med Novasol skjer på leietagers egen regning og risiko. Leietager risikerer da at leieforholdet ikke oppheves og/eller at retten til erstatningskrav bortfaller. Dette skyldes at leietager gjennom sin avreise umuliggjør enhver avhjelping, utbedring av skaden eller eventuell omplassering.

Dersom en reklamasjon under oppholdet etter din mening ikke fører til en tilfredsstillende løsning, bes du sende Novasol en skriftlig reklamasjon der du angir bookingnummer, slik at vi kan viderebehandle saken. Reklamasjonen må sendes senest 14 dager etter leieperiodens slutt til: Novasol AS, Postboks 6439 Etterstad, N0106 Oslo, eventuelt på e-post: kundeservice@Novasol.dk.

Novasol anerkjenner ingen reklamasjon på det grunnlag av at andre leietagere eventuelt skal ha fått en bedre feriebolig enn det som er beskrevet i katalogen. Novasol vil til enhver tid forsøke å etterkomme våre kunders spesifikke ønsker – eksempelvis med hensyn til ferieboligens beliggenhet –, men vi gir ingen garanti.

En eventuell erstatning omfatter bare direkte økonomiske skader. Hverken Novasol eller huseier kan gjøres ansvarlige for indirekte, økonomiske skader (følgeskader) eller skader av ikke-økonomisk art (ideelle skader).

19. Tips og øvrig informasjon

Les mer om hvert land på nettsiden vår www.Novasol.no

Strøm/vannforsyning

I meget varme somre eller perioder med lite nedbør kan det oppstå problemer med vann- og strømforsyningen. Dette har Novasol ingen innflytelse på. I sådanne tilfeller må du kontakte huseier eventuelt dennes kontaktperson for å få hjelp. Det kan forekomme at vannet på grunn av det øverste jordlaget får en brun farge, noe som dog ikke er farlig. Mange hus har vannforsyning via egen brønn.

Forsikring/bilpapirer og pass

Husk å ta med bilens vognkort samt gyldig førerkort. Ta med en kopi av identitetsbevis eller pass gjeldende for alle tilreisende kunder.

Båt

Hører det til en båt til huset, kan denne benyttes i tidsrommet mai - september alt etter værforhold. Merk at mange av båtene ikke er utstyrt med årer, og derfor er de utstyrt med motor. Vær oppmerksom på at de påbudte redningsvestene ikke inngår i båtutstyret. Disse kan likevel ofte leies hos huseier eller på nærmeste brannstasjon. Båten brukes på eget ansvar. Det anbefales båtførerbevis.

Fiskeri

I følge den svenske allmanaretten kan du gjøre mer eller mindre hva du vil så lenge du ikke forstyrer eller ødelegger den svenske naturen. Fisking er imidlertid ikke inkludert i allmanaretten. Alle har rett til å fiske med fiskestang langs den svenske kysten og ved de 5 store vann Vännern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren og Storsjön (i Jämtland). Dette innebærer også fisking av barsk, torsk, spinning, fisking med krok, blinklys og med garn (med maks. 10 krok).

Trolling, altså det å dra garnet med båt etter seg er ikke inkludert i nevnte regler, men tillatt i vann langs kysten.I alle andre vann (enn nevnt tidligere) er det bare lov å fiske med gyldig lovpålagt fiskekort eller med tillatelse av vannens eier. Reglene er veldig forskjellige. I dette tilfelle kan som regel vannens eier eller eiere av nærliggende tomter hjelper deg. Kommunen har informasjon om hvilke fisketyper du få lov å fiske og hvilken type fiskekort du trenger. Et bra hint er å kontakte det lokale turistkontoret. Det er ikke lov å selge fisk fra sjøen som fritidsfisker. Dette forbudet gjelder også for skjell, snegler og ferskvannkreps. Ved brudd av denne loven kan du blir straffet med bot og/eller fengselsstraff til og med ett år. Fisk som ble fisket i innlandet kan selges. I noen årstids er noen fisketyper under naturvern og kan derfor ikke fiskes. Informer deg i forkant om hvilke typer fisk man kan fiske i hvilke typer vann. Novasol er i disse tilfeller ikke ansvarlig for erstatningskrav.

Sentralvarme

Sentralvarme betyr at bygningen er forsynet med egen varmeproduksjon som f.eks. en varmekjele med brensel som kull eller ved.

Lekeutstyr

Med lekeutstyr menes enten huske, sandkasse, vippe, lekehus, rutsjebane eller en kombinasjon av disse. Benyttelsen av lekeutstyret skjer på eget ansvar.

Grill

Mange av ferieboligene er utstyrt med grill. Denne kan i enkelte tilfeller - f.eks. hvis den ikke har vært i bruk på lenge - først benyttes etter at den er blitt rengjort. Dette fritar likevel ikke for forpliktelsen til å rengjøre grillen før avreise.

Er der ikke oppgitt en grill i husbeskrivelsen, kan det være fordi det i området ikke er tillatt å benytte grill eller tenne bål. Dette må alltid overholdes.

Badstue

Vennligst unngå å helle vann over badstue ovnen da dette kan medføre vesentlige skader eller strømbrudd.

Gps koordinater i veibeskrivelsen

GPS koordinatene anført i veibeskrivelsen fører ikke alltid helt fram til feriehuset, og det tas forbehold om feil i koordinatene. GPS koordinatene fører til den best mulig plasseringen. Dette kan være nærmeste vei, veikryss eller liknende. Om nøkkelen ikke skal hentes ved feriehuset, vil GPS koordinatene være rettet mot nøkkelutleveringsadressen. Undersøk derfor alltid innen avreise om de anførte koordinatene tilsvarer feriehusets adresse.

I Kroatia, Slovenia, Albania, Montenegro: GPS koordinatene viser deg veien til det leide feriehuset.

Vei og trafikkforhold

Ved en del veier i Sverige kreves det bompenger. Sørg derfor å ha riktig informasjon. Før avreisen kan du sjekke vei og trafikkforhold på: Sverige http://www.trafikverket.se/ eller tlf. +46 0771-921-921