Hvordan kan vi hjelpe deg?

Det er viktig for oss at du opplever ferien din som best mulig, derfor vil vi gjerne hjelpe deg til å få en god og avslappende ferie. 

Under kan du finne svar på noen av de mest vanlige spørsmålene vi mottar om bookinger, betaling, ankomst, nøkkelutlevering og vår trygghetspakke. 

Svaret på spørsmålet ditt er bare et klikk unna! 

Fant du ikke svaret på spørsmålet ditt?

Fant du ikke svaret på det du lurte på i våre spørsmål og svar? Da kan du kontakte oss her.

7 dagers gratis avbestilling

Gratis avbestilling opp til 7 dager før ankomst er et spesialtilbud som er tilgjengelig for alle eiendommer som viser banneret ”7-dagers gratis avbestilling”. Tilbudet gjelder for bestillinger som er gjort senest 30. juni 2021 for disse eiendommene og kun for ankomster i 2021.

Enhver kansellering av en booking som er gjort med dette spesialtilbudet, bør gjøres via My Booking siden.

Enhver kansellering etter utløpet av 7-dagers fristen, vil bli håndtert i samsvar med leievilkårene.

COVID-19

Hvordan blir bookingen min med NOVASOL påvirket av COVID-19?

I NOVASOL gjør vi alt hva vi kan for å hjelpe deg med problemer og spørsmål knyttet til COVID-19. Derfor har vi samlet all informasjon om pandemien og hvordan det kan påvirke ferien din på denne COVID-19 informasjonssiden.

Jeg har booket et feriehus, men grensene til landet har blitt stengt. Hva gjør jeg nå?

Du kan alltid endre bookingen din opptil 40 dager før estimert ankomst. Denne endringen vil koste 700,- kr. 

Vil du vite mer om endringer av bookingen din kan du lese våre leiebetingelser

Kan jeg endre bookingen min til en annen feriebolig eller hytte?

Ja, det kan du. Du kan endre bookingen din til en annen dato, et annet feriehus eller til og med til en helt ny destinasjon. 

Du endrer enkelt bookingen din ved å kontakte oss direkte. 

 

Hva skjer hvis min nye booking er billigere eller dyrere enn den opprinnelige?

Hvis du velger å endre bookingen din og den viser deg å være dyrere enn den opprinnelige bookingen din, vil vi belaste deg med differansen, pluss ombestillingsgebyret. 

Hvis den nye bookingen er billigere enn den opprinnelige bestillingen, vil vi tilbakebetale differansen minus ombestillingsgebyret. 

Dersom du allerede har betalt blir pengene dine overført til din nye booking. Du kan se dette på MyBooking-siden din

Når forfaller den andre betalingen for min nye booking?

Den andre betalingen forfaller 6 uker før estimert ankomst. 

 

 

 

 

Jeg vil ikke endre bookingen min, men avbestille oppholdet. Kan jeg få refundert beløpet?

Alle avbestillinger behandles mot et gebyr i samsvar med paragraf 6 i leiebetingelsene. Gebyrene øker jo nærmere kanselleringen er den planlagte ankomstdatoen. Det tilbys dessverre ikke full refusjon på det totale beløpet. 

For mer informasjon, vennligst se leiebetingelsene som gjelder for bestillingen din. 

 


 

 

 

 

Når kan jeg forvente å få refusjonen min hvis jeg avbestiller?

Hvis du har krav på tilbakebetaling av noen av pengene du har betalt vil vi gi deg en bekreftelse på beløpet som skal refunderes. 

Vær oppmerksom på at vi for tiden behandler svært mange kundeforespørsler. Derfor vil det beklageligvis kunne ta opptil 3-4 uker før refusjonen din er behandlet og tilbakebetalt. 

Vi beklager de ulempene som dette fører til. 

Tilbyr dere rabattkuponger?

Nei, vi har dessverre ingen rabattkuponger. 

Når vil reiseforbud og grensestegninger oppheves?

Vi har den samme informasjonen som er tilgjengelig for alle. Vi oppfordrer deg derfor til å besøke nettsidene til de relevante myndighetene i Norge og i landet du skal besøke, for å holde deg oppdatert på de nyeste endringer og bestemmelser. 

Booke et feriehus eller ei hytte

Hvordan booker jeg et feriehus eller ei hytte?

Den enkleste måten å booke din neste ferie og et feriehus eller ei hytte er gjennom våre nettsider

Hvordan kan jeg bruke rabattkoden min?

NOVASOL tilbyr rabatter på leie av våre feriehus og hytter gjennom forskjellige partnere, fordelsklubber og bedrifter. Du finner de forskjellige rabattkodene på våre partneres nettsted, i medlemsmagasiner eller bedrifters intranett. 

Du kan bruke rabattkodene online når du booker feriehus eller hytte. Du skriver enkelt inn kuponginformasjonen i det siste trinnet når du velger betalingsmåte. Når rabattkupongen er skrevet inn klikker du på "innløs" for å trekke rabatten fra leieprisen. 

Vær oppmerksom på at du ikke kan kombinere forskjellige rabatter. 
 

Du kan bruke rabattkodene:

  • Når du booker direkte med NOVASOL.
  • På nye bestillinger. 

Hvor kan jeg finne leiekontrakten min?

Umiddelbart etter du har foretatt en booking vil du motta en e-post som inneholder en link til din personlige MyBooking-profil. Her kan du finne betalingsinformasjonen din og laste ned leieavtalen (etter 100% betaling). Hvis du betaler med kredittkortet ditt vil du finne leieavtalen umiddelbart etter booking. 

NB: Vi sender ikke noe informasjon via vanlig post ettersom bestillingsprosessen foregår på nettsidene våre og via e-post. Ønsker du like vel å motta leiebetingelser og leiekontrakt via vanlig post kan du kontakte salgsteamet vårt og booke ditt opphold gjennom dem. 

 

Er betalingsinformasjonen min beskyttet?

All informasjon du gir oss når du booker et feriehus eller ei hytte gjennom våre nettsider blir sendt til oss via SSL-kryptering. Betalingsinformasjonen din er dermed godt beskyttet og du kan gjennomføre sikker betaling på våre nettsider. 

 

Når kan jeg bestille et feriehus eller ei hytte for neste år?

Planlegger du neste års ferie allerede nå og har en favoritt-feriebolig eller drømmehytte i tankene? Som regel blir ferieboliger for neste år lagt ut i vår/sommer-sesongen året før. Det er fordi vi reforhandler leiekontraktene med hus- og hytteeierne våre hvert år. Vi har derfor ikke informasjon om priser og tilgjengelige datoer før da. Vi kan like vel reservere favoritten din og gjøre en forhåndsbestilling. 

Når kontaktene er reforhandlet vil vi sende deg leieprisen sammen med en bestillingsbekreftelse.Dersom prisen ikke står til forventningene dine kan du avbestille ferieboligen gratis. 

Ønsker du å gjøre en reservasjon og forhåndsbestilling?

Da sender du bare husnummeret på den aktuelle boligen, ønsket leieperiode, samt navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse, i en e-post til oss. 

NB: Vær oppmerksom på at den aktuelle ferieboligen eller hytta kan være utilgjengelig for leie, selv om den er forhåndsbestilt. I så fall sender vi deg et tilbud på en lignende bolig. Det er også verdt å nevne at vi har veldig lojale huseiere og vi håper selvfølgelig på å kunne ønske deg velkommen som gjest hos NOVASOL igjen og igjen, i din favoritt-feriebolig eller drømmehytte!

 

Kan ungdomsgrupper leie feriehus og hytter?

Noen hus- og hytteeiere ønsker ikke å leie ut til ungsomsgrupper. Dette er som regel oppgitt i husbeskrivelsen. Vær oppmerksom på at den som bestiller ferieboligen må være minst 21 år gammel. 

Ungdomsgrupper må betale et særstilt gruppedepositum innen ankomst. Depositumet består av ordinær forskuddsbetaling av forbruk og et ekstra gebyr på DKK 3.500 kr per person som er angitt i leiekontrakten. Hvis obligatorisk ikke er inkludert i leieprisen, må gruppen også betale for dette. 

Ungdomsgrupper blir definert som en gruppe på minst seks personer under 21 år. Gruppen må rapporteres inn til NOVASOL, som forbeholder seg retten til å avvise ungdomsgruppen. Hvis gruppen ikke rapporteres inn på forhånd kan NOVASOL avvise oppholdet ved ankomst eller under oppholdet. 

Kan bedrifter leie ferieboliger og hytter?

Som regel står det i husbeskrivelsen på hver bolig om den er eksklusiv for ferieutleie eller om bedrifter også kan leie stedet. 

Endring, kansellering og trygghetspakke

Hvordan kan jeg endre bookingen min?

Du kan enkelt gjøre endringer i bookingen din ved å kontakte oss. Alle endringer gjøres i tråd med våre leiebetingelser og fastsatte avgifter.

Hvordan kan jeg kansellere bookingen min?

Du kan kansellere bookingen din på din personlige MyBooking-side. Du finner linken i e-posten som vi sendte deg med bookingbekreftelsen. 

Vær oppmerksom på at alle kanselleringer skjer i tråd med våre leiebetingelser

Kan jeg overføre bookingen min til en annen?

Hvis du ikke har mulighet til å dra på ferien du har bestilt kan du overføre bookingen din til en annen. Dette er gratis fram til 8 dager før planlagt ankomst. 

Ønsker du å overføre bookingen din må du skrive en bekreftelse med informasjon om den nye leietageren og sende til oss. Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du behøver hjelp!




Hva inkluderer "Trygghetspakken"?

Vårt viktigste mål er å sikre deg en problemfri og bekymringsløs ferie hvor du ikke trenger å bekymre deg for plutselige problemer. Booker du en feriebolig eller hytte hos oss er du derfor dekket av vår trygghetspakke - helt gratis. 
 

Trygghetspakken vår inneholder:

  • Mulighet for å avbestille bookingen ved skade, sykdom eller dødsfall
  • Hvis du mister jobben eller blir ansatt i en ny stilling, vil du kunne avbestille eller overføre bookingen til en tredjepart
  • Hvis huseigeren ikke kan stille ferieboligen til rådighet på grunn av insolvens, vil NOVASOL sørge for at dere får en annen feriebolig
  • Pengene-Tilbake-Garanti på feriehus med svømmebasseng innendørs, hvor det er vesentlige mangler ved svømmebassenget 
  • Best-Price-Garanti: Hvis feriehuset kan leies på samme vilkår og i samme periode, men til en lavere pris i samme valuta, via en annen katalog eller internettportal i ditt hjemland, gir vi deg penger tilbake 
     

Du kan finne mer informasjon om hva NOVASOLs trygghetspakke innebærer og betingelser i NOVASOLs leiebetingelser

Betaling, service og forbruk

Hvordan betaler jeg for bookingen min?

Du kan betale med kredittkort eller betalingskort, via en bankoverførsel eller en faktura. 

All informasjon du gir til oss er SSL-kryptert og behandles konfidensielt. Du kan derfor betale sikkert og trygt gjennom våre nettsider. Vi lagrer ikke informasjonen du gir oss. 

Kan jeg betale i avdrag?

Vi vil gjøre det så enkelt og overkommelig som mulig for deg å bestille drømmeferien. Derfor kan du betale i to avdrag når du bestiller mer enn 56 dager før ankomst.
 

Ved bestilling 56 dager før leieperioden starter eller tidligere gjelder følgende:

Første avdrag er på 25 % av det samlede leiebeløpet. Denne summen betales ved bestilling. Første avdrag skal være innbetalt senest 8 dager etter bestillingen er foretatt (gjelder betaling via bankoverførsel). Dersom ikke første avdrag innbetales innen fristen risikerer du at reservasjonen annulleres. 

Det andre avdraget består av de resterende 75 % av leiebeløpet. Denne summen betales senest 42 dager før leieperioden begynner. 
 

Bestiller du mindre enn 55 dager før leieperioden starter gjelder følgende: 

Det totale leiebeløpet forfaller med en gang, og må være innbetalt senest 3 dager etter betalingen er gjennomført. Det er derfor kun mulig å betale med bank – eller kredittkort direkte i nettsidens betalingsløsning. 
 

Ekstra tjenester:

Bestiller du eller legger til ekstra tjenester mellom de to avdragene, f.eks. sengetøy, legger vi til prisen for dette i det andre avdraget. 

 

Du kan finne all informasjon om betalinger på din private MyBooking-side, men husk at det andre avdraget ikke betales automatisk hvis du har gjort endringer i bookingen din. 

Hva skjer hvis jeg får et nytt betalingskort?

Hvis du får et nytt kredittkort eller betalingskort mellom dine to betalingsavdrag anbefaler vi deg å logge inn på din private MyBooking-side og betale med det nye kortet der. 

Hvis du endrer betalingsinformasjonen din før betalingsdatoen for andre avdrag vil du belastes beløpet umiddelbart. 

 

Når må jeg betale turistskatt?

I mange Europeiske land krever myndighetene at turister betaler en turistskatt. Beløpet varierer fra land til land. Vanligvis vil du bli belastet for turistskatten per person/per dag av NOVASOL før avreise eller av servicekontoret eller eieren av ferieboligen når du ankommer. Du betaler turistskatten i lokal valuta. 

Hvordan kjøper og betaler jeg for ekstra tjenester?

Du kan bestille ekstra tjenester på din MyBooking-side eller ringe oss direkte. 


Kjøpe ekstra tjenester mellom første og andre betalingsavdrag:

Kostnaden for tjenestene du kjøper bli tilført beløpet du skal betale til andre avdrag. 


Kjøpe ekstra tjenester etter å ha betalt den fulle leieprisen:

Kostnaden av tjenesten blir synlig på din MyBooking-side. 

Hvilke ekstra tjenester kan jeg kjøpe i Danmark?

Feriepakke som inkluder:

  • 2 Oppvaskkluter
  • 1 Gulvklut
  • 7 Oppvasktabletter
  • 1 Svamp
  • Vindusvasker
  • Oppvasksåpe
  • Vaskemiddel

Sengetøypakke som inkluderer:

  • 1 Dynetrekk
  • 1 Putevar
  • 1 Laken
  • 2 Håndklær
  • 1 Oppvaskhåndkle
     

Sluttrengjøring
 

Utleie av barneseng eller barnestol
 

Billetter til attraksjoner og opplevelser i nærheten
 

Merk at service og tilleggtjenester varierer ut fra hvor du leier feriebolig eller hytte. 

 

Hvor mye koster sluttrengjøring?

Prisen for sluttrengjøring varierer fra land til land og avhenger av størrelsen på ferieboligen. Når du bestiller ferieboligen eller hytta kan du se den nøyaktige prisen på sluttrengjøring. Du kan også bestille det som en ekstra tjeneste. Har du allerede bestilt oppholdet ditt kan du ringe oss, så gir vi deg prisen for den aktuelle ferieboligen. 

I ferieboliger hvor sluttrengjøringen er obligatorisk vil du se prisen sammen med den totale leieprisen. Hvis sluttrengjøringen ikke vises på leieavtalen må du betale for dette ved ankomst. 

Hvor mye må jeg regne med å bruke i forbruk?

Når du leier feriebolig hos oss betaler du for det forbruket du faktisk bruker, i tillegg til leien. Nedenfor kan se hvordan forbruket beregnes (med mindre husbeskrivelsen sier at det er gratis). Strøm, vann, telefon, varme og ved er variable kostnader og er ofte inkludert i totalprisen. 

I ferieboliger hvor dette ikke er inkludert avhenger forbruket av leieboligen, inventar og størrelse. Vi anbefaler at du kontakter NOVASOL hvis du ønsker informasjon om gjennomsnittskostnaden for et bestemt land eller en feriebolig. 
 

Eksempel på forbrukskostnad i Danmark:

Strøm: 2,65 kr / kWh
Vann: 66 kr / m3

(Priser fra 1. januar 2020). 

Du vil motta regning innen tre uker etter oppholdet. I noen ferieboliger, ofte de som har svømmebasseng, vil du bli belastet et forskuddsbeløp på forhånd eller når du henter nøkkelen ved ankomst. 


Forbrukskostnader i utlandet:

På ferieboliger i utlandet vil eieren eller kontaktpersonen ofte kreve et depositum ved ankomst som avregnes forbruket ditt. Det overskytende innskuddet vil da bli refundert til deg. I noen tilfeller avregnes forbruket etter avreise. Da vil du motta en regning med betalingsinformasjon. 

Må jeg betale depositum på alle ferieboliger?

De fleste ferieboligene våre krever ikke depositum. Som regel skal du betale depositum hvis:

  • Du leier et hus som ikke vanligvis brukes som feriebolig. 
  • Dere er en store gruppe
  • Leier ferieboligen i lenger enn 14 dager
  • Leier en unik feriebolig med høy standard 
  • Leier en feriebolig med inkludert båt

Hva hvis uhellet skjer?

Uhell kan selvfølgelig skje. Hvis det er en liten ulykke, for eksempel et knust glass eller en tallerken, kan du notere det ned i skade-notatene som ligger i ferieboligen. Slik kan vi enkelt registrere det og erstatte det som er ødelagt før de nye gjestene kommer. NOVASOL dekker alle skadekostnader opp til 1.000 DKK. 

Ankomst, avreise og nøkler

Når kan jeg hente nøkler og ankomme ferieboligen eller hytta?

Ferieboliger i Danmark 

I Danmark kan du hente nøkkelen etter kl. 15 og overta boligen fra kl. 16. På MyBooking-siden din kan du velge å motta en SMS hvis ferieboligen er klar til innsjekk før kl. 16.

Vær oppmerksom på at du ikke kan forvente å overta boligen tidligere, da NOVASOL og / eller eierne trenger tid til å gjøre rent og forsikre oss om at boligen er klar for dere. 


Andre land:

I andre land kan du hente nøkkelen til ferieboligen din mellom kl. 16 og 20. Pass på å gi beskjed om når du forventer å ankomme ferieboligen på din MyBooking-side i god tid, slik at eieren eller kontaktpersonen kan bekrefte tidspunktet. Hvis du planlegger å ankomme tidligere enn forventet må dette godkjennes av eieren eller kontaktpersonen. 

Hvordan får jeg nøkkelen til ferieboligen?

På din MyBooking-side finner du en PDF-fil som heter "Veibeskrivelse/nøkkelutlevering". Her kan du finne detaljert veibeskrivelse til ferieboligen og informasjon om nøkkelutlevering. 

Vær oppmerksom på at adressen ikke nødvendigvis er den samme som ferieboligens adresse.

Når må jeg forlate ferieboligen eller hytta etter end leieperiode?

Du må sjekke ut og forlate ferieboligen før kl. 10 den dagen leieperioden opphører.

Hvor leverer jeg tilbake nøkkelen?

Du leverer nøkkelen tilbake på samme sted som du fikk den utlevert. 

 

 

NOVASOL-konseptet: Hva bør jeg ha med meg?

Hva kan jeg forvente å finne i ferieboligen eller hytta?

I våre ferieboliger og hytter kan du forvente å finne grunnleggende kjøkkenutstyr, samt dyner og puter til alle senger. Vær oppmerksom på at det som regel ikke finnes barnedyner der. 

Hva gjelder interiør og inventar kan dette variere ut fra eieres smak. Det beste er å se på bildene og lese beskrivelsen for å få et inntrykk av hvordn ferieboligen er. Merk at stjernevurderingene våre er relatert til kvalitet og mengde grunnleggende utstyr og spesialutstyr. 

Kan jeg finne rengjøringsprodukter i ferieboligen eller hytta?

Det er vanligvis ingen rengjøringsprodukter i ferieboligene våre. Vi anbefaler derfor at du tar med dine egne rengjøringsprodukter, eller hvis mulig, kjøpe vår feriepakke. Du kan imidlertid forvente å finne både støvsuger, gulvmopp og vaskebøtte. 

Finnes det puter og dyner i ferieboligen?

Ja. Du kan alltid forvente å finne dyner og puter til antall personer som ferieboligen tillater. Vær dog oppmerksom på at det ikke finnes puter og dyner til barnesenger. Hvis sengetøy ikke er inkludert i leieprisen kan du tar med ditt eget eller leie det. 

Hva må jeg ha med til ferieboligen?

Ting som håndklær, sengetøy og oppvaskhåndklær kan være inkludert eller kjøpes som en tilleggstjeneste ved flere av boligene før ankomst. Står det ikke spesifikt i beskrivelsen må du enten kjøpe det ved ankomst eller ta med ditt eget. 

Utover det er det smart å ha med mat og drikkevarer, samt de mest nødvendige husholdningsartiklene til kjøkken og bad, inkludert kjøkkenpapir og toalettpapir. 

Du kan kontakte oss dersom du trenger hjelp eller søker nærmere informasjon. 

Ferieboligene generelt

Hva betyr stjernene på ferieboligene?

  Enkelt møblerte ferieboliger med mindre vekt på interiør.

  Enkelt innredet feriebolig.

  Tradisjonelle ferieboliger med standardmøbler.

  Velutstyrte ferieboliger med høy standard og komfortable møbler

  Smakfullt innredet feriebolig med avansert utstyr og moderne møbler. 

 

Hvor mange personer kan vi være i ferieboligen?

I ferieboligen må det maks være det antallet personer som er angitt i beskrivelsen. Alle personer, uansett alder, teller med i det totale personantallet. 
 

I Danmark:
Mange av ferieboligene i Danmark tillater et ekstra barn under 4 år uten gebyr. Dette vil typisk fremgå av boligbeskrivelsen. 
 

I Norge og Sverige:
Her er det også mange boliger som tillater et ekstra barn under 4 år uten gebyr, men spør for sikkerhetsskyld ved bestilling. 
 

I Mellom- og Sør-Europa
Her er personantallet fastsatt og alle ekstra personer må få godkjennelse. 
 

Det er ikke tillat å slå opp telt i hagen eller ta med campingvogn eller lignende. 

Kan jeg utføre sluttrengjøring i ferieboligen selv?

Ja, du kan som regel stå for sluttrengjøringen selv. Sluttrengjøringen blir alltid kontrollert av vårt servicepersonale etter avreise. Eventuelt kan du bestille sluttrengjøring av oss senest fire dager før avreise. 

Noen ferieboliger har obligatorisk sluttrengjøring. Det betyr at du ikke kan gjøre rent selv, men betaler for sluttrengjøringen når du henter nøklene til ferieboligen din. Dette er spesielt typisk for mange av ferieboligene i Sør-Europa hvor rengjøringen er inkludert i leiebeløpet og foretas automatisk av oss. 

Hvor mange husdyr kan jeg ha med?

Hvor mange husdyr du kan ha med i ferieboligen står i beskrivelsen. Hvis du ønsker å ta med flere enn det som er tillat må du spørre huseieren om lov. Derfor anbefaler vi deg å kontakte oss i god tid innen feriestart, hvis du ønsker å ha med ekstra husdyr på ferie. 

Leiebetingelser og verdt å vite

Leiebetingelser

Leiebetingelser for leie av feriebolig eller hytte hos oss kan du lese her.

Verdt å vite

Det kan være smart å lese litt om hva du kan forvente under et opphold i en av våre ferieboliger. Vil du vite mer om de forskjellige ferielandene og boligene der, kan du lese mer her.