Hvordan kan vi hjelpe deg?

Det er viktig for oss at du opplever ferien din som best mulig, derfor vil vi gjerne hjelpe deg til å få en god og avslappende ferie. 

Under kan du finne svar på noen av de mest vanlige spørsmålene vi mottar om bookinger, betaling, ankomst, nøkkelutlevering og vår trygghetspakke. 

Svaret på spørsmålet ditt er bare et klikk unna! 

Jeg har ikke booket ennå

Hvor mye kan jeg forvente å betale i forbruk? 
 

For mange av feriehusene våre er forbrukskostnadene inkludert i bookingprisen. For noen feriehus kan det hende at du må betale for forbruk (strøm, vann, oppvarming, ved og lignende) i tillegg til bookingprisen.   

I feriehus der forbruk ikke er inkludert i prisen, avhenger kostnadene av forbruket under oppholdet, eller de belastes som et forhåndsdefinert beløp per person per dag.

Informasjon om forbrukskostnadene finner du i husbeskrivelsen og på MyBooking-siden din. 

Forbrukskostnadene avregnes i lokal valuta ved avreise, eller de faktureres etter avsluttet opphold. Se MyBooking-siden for mer informasjon om bookingen din. Vi tar sikte på å sende deg regningen innen fire uker etter avsluttet opphold.

Beregning av strømprisen i danske feriehus 

NOVASOL ønsker å være åpne om hvordan strømprisen du betaler som gjest, beregnes.
Beregningen vår av strømprisen vi belaster gjestene som leier våre danske feriehus, er basert på en offentlig tilgjengelig grunnpris fra www.energidataservice.dk. Den totale forbruksprisen beregnes individuelt fra grunnprisen (A), pluss de obligatoriske elementene (B–E), som til sammen utgjør prisen som huseieren vil bli bedt om å betale til strømleverandøren. Se nedenfor:

A) Den faktiske kostprisen 
Denne prisen avhenger i stor grad av hvilken metode som brukes for å generere elektrisiteten (f.eks. vindkraft) og varierer derfor fra time til time, 24 timer i døgnet. Kostprisen som er tilgjengelig på www.energidataservice.dk, brukes til å lage et gjennomsnitt for perioden du oppholder deg i feriehuset.

B) Skatter betalt til staten

C) Dansk moms

D) Transportpris for strøm 
Transportprisen beregnes på timebasis fra strømleverandøren til forbrukeren, basert på når på døgnet forbruket finner sted, enten som et lavt (kl. 00.00– 05.59), middels (kl. 06.00–16.59 / 21.00–23.59) eller høyt (kl. 17.00–20.59) forbruksmønster. Vi bruker et gjennomsnitt av måleravlesningene i alle danske NOVASOL-hus som tillater digital måleravlesning, på jevnlig basis, hver 14. dag. Forbruksmønsteret brukes deretter til å beregne gjennomsnittet av den totale transportprisen.

E) Fortjenestemargin cBelastes av strømselskapet på timebasis (0,15 DKK)

I tillegg legger NOVASOL til 42 % for å dekke inntektsskatten som huseieren må betale på strømprisen, og en timepris på 0,30 DKK per kWh.

Strømprisen beregnes på nytt hver uke, og prisen du betaler som gjest, er avhengig av ankomstdag og lengden på oppholdet.

Hvordan booker jeg et feriehus?

Den enkleste og raskeste måten å finne feriehuset du drømmer om, er å booke direkte på hjemmesiden vår.

Når kan jeg booke et feriehus for neste år?

Hvis du allerede planlegger ferien til neste år, kan NOVASOL dessverre ikke forhåndsbooke det feriehuset du ønsker, akkurat nå. Prisene offentliggjøres vanligvis våren/sommeren året før, så følg med på hjemmesiden vår for den mest oppdaterte tilgjengeligheten.

Kan jeg betale i avdrag?

Som en tilleggstjeneste tilbyr vi deg muligheten til å betale i to omganger hvis du bestiller mer enn 56 dager før ankomst. 
Første avdrag er 25 % av total leiepris. Det andre avdraget er de resterende 75 % av den totale leieprisen (skal betales senest 42 dager før ankomst). 

Kan ungdomsgrupper leie hus?

Ungdomsgrupper er definert som en gruppe på minst 6 personer under 21 år, selv om aldersgrensen kan være høyere for visse hus. Hvis du booker som ungdomsgruppe, må du gi oss beskjed om dette på bookingtidspunktet. NOVASOL forbeholder seg retten til å avslå en ungdomsgruppe. Andre restriksjoner på gruppesammensetning kan gjelde og vil bli angitt i husbeskrivelsen. Du må overholde eventuelle restriksjoner på gruppesammensetning som er angitt i husbeskrivelsen.

Hvor mye koster en sluttrengjøring?

Du ser den nøyaktige prisen når du booker oppholdet ditt. Hvis du allerede har booket oppholdet, finner du denne informasjonen på MyBooking-siden din.

Hva er prisen for forbruk?

Hvis forbruket ikke er inkludert i bookingprisen, ser du den nøyaktige prisen per enhet når du booker oppholdet. Hvis du allerede har booket oppholdet ditt, finner du denne informasjonen på MyBooking-siden din.

Finnes det rengjøringsprodukter i feriehuset?

Det finnes ingen rengjøringsprodukter i feriehuset. Støvsuger, vaskekost og bøtte er imidlertid tilgjengelig.

Hvor mange personer er tillatt i et feriehus?

Du finner antallet personer som er tillatt i feriehuset, i husbeskrivelsen. Alle mennesker uansett alder teller.

Kjæledyr

Kjæledyr er tillatt i feriehuset hvis det er merket med et hundesymbol. Hvis du ønsker å ta med kjæledyr, ber vi deg informere oss om dette når du booker feriehuset.

Ferie med båt

I noen av feriehusene våre er båt inkludert i leiekontrakten, og i andre tilfeller er det mulig å leie båt fra huseieren eller en tredjepart. Se mer informasjon om hvordan du booker båt, på MyBooking-siden din. 
Hvis du har tenkt å bruke båt under oppholdet, bør du alltid sette deg inn i hvilke regler som gjelder for båten og området. 
Finn informasjon om gjeldende regelverk hos den lokale sjøfartsmyndigheten. Det er ingen garanti for at det er nok redningsvester til hele gruppen. Dette er ditt eget ansvar.

Hvordan er feriehuset innredet?

NOVASOL leier ut feriehus som eies av private huseiere. Feriehusene er innredet og utstyrt etter huseiernes smak og behag. Sengene kan være mindre enn standard, varmtvannstanken kan ha mindre kapasitet enn det som er vanlig i en primærbolig, og trappene kan være brattere enn normalt. ?Det årstallet for oppussing av feriehuset som er oppgitt i husbeskrivelsen, kan henvise til en delvis oppussing.

Røykfrie feriehus

Røyking er ikke tillatt i noen av feriehusene våre.

Hva betyr stjernene?

Jo flere stjerner vi tildeler et feriehus, desto høyere er komfortnivået. Vurderingen er basert på møbler, utstyr og standard på feriehuset.
 Veldig enkelt innredet feriehus, med enkle fasiliteter for et opphold om sommeren.
 Enkelt innredet feriehus, med få fasiliteter.
Velholdt feriehus, med standard møbler.
 Velutstyrt feriehus av høy standard, med komfortable møbler og ekstra fasiliteter.
 Vårt best vurderte feriehus. Smakfullt innredet og fullt utstyrt.

Leievilkår

Du kan finne og lese NOVASOLs leievilkår her.

Administrere bookingen min

Hvordan betaler jeg for bookingen min?

Du kan betale gjennom MyBooking med betalingskortet ditt. Vi tilbyr noen alternative betalingsmåter som du kan se på MyBooking-siden din.

Hvordan kan jeg sjekke betalingen for bookingen min?

Betalingsoversikten finner du på MyBooking-siden din.

Hvordan kan jeg betale det andre avdraget hvis jeg får et nytt betalingskort?

Hvis du får et nytt betalingskort mellom avdragene dine, foreslår vi at du logger deg på MyBooking-siden din før betalingsdatoen og betaler med det nye kortet.

Hvor finner jeg leieavtalen min?

Etter at du har foretatt en booking, får du tilsendt en e-post med en lenke til din personlige MyBooking-side. Der får du tilgang til all informasjon om bookingen din.

Er håndklær og sengetøy inkludert?

Ting som håndklær, sengetøy og oppvaskhåndklær kan inkluderes i prisen eller kjøpes før ankomst med 5 dagers varsel via MyBooking-siden din.

Når kan jeg hente nøkkelen / ankomme utleiestedet?

Du kan vanligvis hente nøkkelen mellom kl. 16.00 og 20.00, men de spesifikke tidspunktene vises på MyBooking-siden din. Sørg for å angi ønsket/forventet ankomsttid på MyBooking-siden.

Hvordan kjøper og betaler jeg for tilleggstjenestene?

Du kan vanligvis kjøpe tilleggstjenester opptil 5 dager før ankomst, via MyBooking-siden din under «Tilleggstjenester».

Hva har feriehuset av utstyr?

I feriehusene våre finner du enkelt kjøkkenutstyr samt dyner og puter til alle senger.

Når må jeg betale turistskatt?

Hvis du reiser til Frankrike, får du en e-post med en betalingslenke for betaling av turistskatt når du kommer hjem fra ferien.

For alle andre destinasjoner der turistskatt er aktuelt, betaler du eieren eller nøkkelinnehaveren i lokal valuta ved ankomst.

Hvilke tilleggstjenester kan jeg kjøpe?

Holiday Kit (kun tilgjengelig i Danmark), som inkluderer: 
3 oppvaskkluter 
7 maskinoppvasktabletter 
1 svamp 
Glassrens 
Oppvasksåpe 
Vaskemiddel 

Sengesett, som inkluderer: 
1 dynetrekk 
1 putevar 
1 laken 
2 håndklær 
1 oppvaskhåndkle

Sluttrengjøring 
Vurderer du å gjøre rent selv etter oppholdet? Mer informasjon om dette finner du her

Vurderer du å kjøpe en sluttrengjøring til etter oppholdet? Du finner mer informasjon om dette her

Har overnattingsstedet du vurderer å leie, en obligatorisk sluttrengjøring? Finn mer informasjon om dette her

Parkering ved overnattingsstedet?

Informasjon om parkering er tilgjengelig i husbeskrivelsen. 

Tilkjørselsveien til huset er sjelden asfaltert og kan som oftest ikke brukes av sportsbiler eller senkede kjøretøy.

Wi-Fi

Mange av NOVASOL-feriehusene vår har Wi-Fi. Ettersom Wi-Fi er en tilleggstjeneste, kan du måtte betale en separat avgift for dette. Mer informasjon om dette finner du i husbeskrivelsen.

Grill

Grill er tilgjengelig i mange av feriehusene, og hvis dette er tilfellet, vil det fremgå av beskrivelsen av feriehuset.

Hvorfor kreves det et depositum?

Depositum er vanlig praksis i feriehusutleiebransjen. Det dekker forbrukskostnader og eventuelle skader eller tilleggskostnader som kan oppstå under oppholdet.

Når blir depositumet belastet?

For bookinger som gjøres etter 18. oktober 2023, er depositum obligatorisk for alle våre danske hus, og det blir automatisk lagt til i bookingen din ni dager før ankomstdato. Du finner denne informasjonen i MyBooking-kontoen din.
For hus utenfor Danmark vil et eventuelt depositum vanligvis betales direkte til eieren og vises i MyBooking-kontoen din.

Hvor stort er depositumet?

Depositumsbeløpet avhenger av hvilken type hus du har bestilt:
Standardhus: 100 EUR
Hus med badstue: 115 EUR
Hus med spa: 150 EUR
Hus med basseng: 360 EUR

Hvordan kan jeg betale depositumet?

Du kan enkelt betale depositumet via MyBooking-kontoen din innen ni dager før ankomstdatoen.

Når blir depositumet refundert?

Depositumet refunderes automatisk opptil fire uker etter avreisedato, forutsatt at skader eller tilleggskostnader ikke har oppstått under oppholdet. Beløpet refunderes til samme kort/konto som ble brukt til den opprinnelige betalingen.

Hva om det oppstår skader eller tilleggskostnader?

Hvis det oppstår skader eller tilleggskostnader, blir det aktuelle beløpet trukket fra depositumet. Du mottar en detaljert oversikt over disse kostnadene.

Mens jeg er på ferie

Hus med svømmebasseng

Når du bestiller et feriehus minst 3 dager før ankomst, varmes innendørsbassenget opp til ca. 24–25 °C.

Badstue

Ikke hell vann på badstuovnen, da dette kan føre til alvorlige skader eller strømbrudd.

Tips for å spare strøm i feriehus med innendørs svømmebasseng:

 – Hold alltid dører og vinduer i bassengrommet lukket. 
 – Ikke slå av luftavfukteren, da dette kan føre til for høy luftfuktighet i bassengrommet. 
 – Trekk bassengtrekket over bassenget når det ikke er i bruk. 
 – Sett gulvvarmen på en konstant temperatur, og unngå å regulere den. 
 – Hvis huset har soverom som ikke er i bruk, bør dørene til disse rommene være lukket og varmen skrudd ned til 5 °C.

Lading av elektriske kjøretøy

Noen feriehus er utstyrt med lader for elbiler. Unngå å lade elbiler fra vanlige stikkontakter, da dette kan føre til overoppheting, skade på det elektriske anlegget og potensielt brann.

Hvor kan jeg hente nøkkelen til feriehuset?

På MyBooking-siden din kan du se lenken til «Rutebeskrivelse/nøkkelutlevering» der stedet er angitt. 

For opphold i Danmark der feriehuset har en nøkkelboks, mottar du en SMS to dager før ankomst. Sørg for at mobilnummeret ditt er oppdatert på MyBooking-siden.

Når er avreise fra feriehuset?

Avreise er senest kl. 10.00 på avreisedagen.

Hvor returnerer jeg nøkkelen?

Du returnerer nøkkelen til samme adresse som du hentet den, og hvis det finnes en nøkkelboks, kan du legge nøkkelen tilbake i nøkkelboksen.

Problemer/klager

Vi håper du får den best mulige opplevelsen, men hvis du trenger hjelp, kan du snakke med vår lokale representant innen 72 timer. Hvis du trenger ytterligere støtte, kan du ta kontakt med oss.

Hva skjer hvis jeg forårsaker en skade i feriehuset under oppholdet?

Ulykker skjer, men informer oss om eventuelle skader så raskt som mulig. Den beste måten å gjøre dette på er via meldingstjenesten vår. På den måten kan vi reagere raskt og erstatte ødelagte gjenstander slik at de er klare til neste gjest.

Hvem kontakter jeg hvis jeg ankommer senere enn planlagt?

Ved sen ankomst etter kl. 20.00 må du kontakte nøkkelinnehaveren. Du finner kontaktinformasjonen på MyBooking-siden din.

Kan jeg få reiseinstruksjoner?

Reiseinstruksjoner er tilgjengelige på MyBooking-siden din.

Må jeg rengjøre huset før jeg drar?

Overnattingsstedet blir rengjort før ankomst, og vi ber deg om å etterlate overnattingsstedet i samme stand ved utsjekking.

Finn mer informasjon om dette her

Jeg har fullført ferien min

Hvordan kan jeg legge igjen en anmeldelse?

Vi setter stor pris på tilbakemeldingene dine og vil gjerne høre om ferieopplevelsen din. Etter at du har kommet hjem fra reisen, kan du forvente å motta en e-postinvitasjon fra oss innen 48 timer. Denne e-posten gir deg muligheten til å komme med verdifull tilbakemelding.

Jeg glemte noe på overnattingsstedet

Hvis du oppdager at du har lagt igjen noe på overnattingsstedet, anbefaler vi at du kontakter eieren eller nøkkelinnehaveren så snart som mulig. Hen kan hjelpe deg med å finne det du har mistet. Hvis du har behov for ytterligere støtte, må du gjerne kontakte oss. Det er viktig å merke seg at selv om vi er her for å hjelpe, kan vi ikke holdes ansvarlige for tapte eiendeler.

Jeg har hatt problemer under ferien og ønsker å sende inn en klage

Vi beklager på det sterkeste for eventuelle skuffelser du måtte ha opplevd under ferien, og vi anbefaler at du tar opp eventuelle bekymringer eller problemer umiddelbart på stedet for å sikre en rask og effektiv løsning. Ta gjerne kontakt hvis du trenger ytterligere hjelp. Hvis du har registrert en klage hos oss og ikke har klart å finne en løsning, kan du lese mer om dette nedenfor.

 

Dansk klagenemnd

Hvis det ikke har vært mulig å komme frem til en løsning etter oppholdet, kan du sende inn en klage vedrørende et feriehus i Europa til Ankenævnet for Feriehusudlejning, en privat, autorisert klagenemnd opprettet av Forbrugerrådet Tænk og Feriehusudlejernes Brancheforening, som vi er medlem av. Les mer på www.fbnet.dk eller kontakt: Ankenævnet for Feriehusudlejning, Vandkunsten 3, 3. sal, 1467 København K, Danmark.

 

MTV

Hvis du er bosatt i Frankrike, kan du i tilfelle en tvist benytte deg av en meklingsprosedyre eller en alternativ tvisteløsningsprosedyre i henhold til gjeldende lovgivning. Vår megler er Médiation du Tourisme et Voyage (MTV). Etter å ha varslet oss skriftlig, og hvis du ikke mottar et tilfredsstillende svar innen 60 dager, kan du sende inn tvisten i henhold til vilkårene som er angitt på meglerens nettsted. Les mer på https://www.mtv.travel/saisir-le-mediateur/ eller kontakt Association Médiation Tourisme et Voyage BP 80303 75823 Paris cedex 17.

 

ODR

Hvis du bor i EØS-området, kan du også bruke EU-kommisjonens ODR-plattform for tvisteløsning på nettet (ec.europa.eu/odr) til å sende inn en klage.

Trenger du fortsatt hjelp?

Hvis du fremdeles har behov for å komme i kontakt med oss, så vær oppmerksom på at ventetiden kan være lengre enn normalt. Vi bestreber oss på å hjelpe deg så fort som mulig og teeamet vårt gjør allt for å hjelpe deg.

Se våre ferieboliger i Europa