Få svar på de vanligste spørsmålene om leie av feriebolig

Her har vi samlet svar på de vanligste spørsmålene vi får om feriehusopphold, samt annen nyttig informasjon. Dersom du ikke finner den informasjonen du søker her, er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss.

Spørsmål om feriehuset/hytta
Hvordan er feriehusets utrustning og innredning?

De fleste feriehus og hytter er privateide og innredet etter huseierens smak og personlige stil. Standarden på våre ferieboliger varierer, og kan være alt fra enkel med få skap og lite oppbevaringsplass, til luksuriøs med mange ekstra fasiliteter. Kjøkkenet skal være utrustet med de mest nødvendige kjøkkenredskaper og service, glass og bestikk.

Mer informasjon finner du i seksjonen "Om ferieboligen" under hver enkelt feriebolig. Dette er nyttig informasjon som gjør det lettere å planlegge oppholdet. 

Hvorfor er det et vannmerke på bildene?

At bilder er markert med et vannmerke (kamera) betyr at dette er modellbilder. 

Merk at det kan forekomme modellfoto av ferieboliger med sauna og boblebad, selv om kamerasymbolet ikke er vist.

Kan man være flere i feriehuset enn maks. antall personer oppgitt?

Ferieboligen må til enhver tid kun være bebodd av maksimalt det antallet personer som er angitt i katalog, på nettsiden og på leiebeviset. Dette inkluderer også barn, uansett alder. Ved en del av ferieboligene er det mulig å ta med et ekstra barn (under 4 år) kostnadsfritt. Dette står i så fall i husinformasjonen på internett. 

Det får ikke overnatte flere personer i feriehuset enn det som er angitt i husinformasjonen. Det er ikke tillatt å telte eller å sette sin bil eller campingvogn, bobil eller lignende på tomten, til flere personer enn det som er tillatt i husbeskrivelsen.

Finnes det dyner og puter i feriehuset?

Ja, dyner og puter finnes i feriehuset. Laken, dynetrekk og putetrekk må tas med, eller bestilles på forhånd dersom det tilbys på feriehuset eller hytta. Ved noen ferieboliger er sengetøy inkludert i leieprisen (f.eks i Kroatia, Montenegro, Slovenia og Albania). Dette står i så fall i husinformasjonen. 

Jeg er allergisk. Finnes det egne allergivennlige hus?

Nei, vi har ingen spesielle hus for allergikere. Vi kan heller ikke garantere at det aldri har vært husdyr inne i feriehuset. Derfor kan vi ikke garantere at feriehusene er allergivennlige.

Hvordan kan jeg vite om sluttrengjøringen inngår i prisen?

I beskrivelsen under hver feriebolig finner du informasjon om hva som er inkludert i leieprisen. Noen ferieboliger (f.eks. Kroatia, Albania, Slovenia og Montenegro) er "all inclusive", og tilbyr sluttrengjøring inkludert i leieprisen. 

Hva koster sluttrengjøring?

Dersom sluttrengjøring ikke er inkludert i leieprisen, så varierer kostnadene fra land til land og fra feriehus til feriehus. Det er bare våre feriehus i Kroatia som alltid har sluttrengjøring inkludert i leieprisen.

Må jeg ta med rengjøringsmiddel til feriehuset?

Ja, vi anbefaler at du tar med det nødvendigste, som toalettpapir, husholdningspapir, oppvaskmiddel, vaskemidler, rengjøringsmidler, kjøkkenhåndkle og støvklut. Det er ting som eieren ikke må holde feriehuset med.

Kan jeg gjøre sluttrengjøringen selv?

Leietaker er forpliktet til å etterlate ferieboligen ryddet og rengjort, hvis ikke sluttrengjøringen er inkludert, du ikke har bestilt sluttrengjøring på forhånd eller feriehuset har obligatorisk sluttrengjøring. Obligatorisk sluttrengjøring betyr at du må betale for sluttrengjøring uansett. Informasjon om obligatorisk sluttrengjøring finner du i beskrivelsen under hver feriebolig. Huseieren eller personalet, avhengig av hvilket land du reiser til, kontrollerer sluttrengjøringen innen avreise. 

Hvilke forbrukskostnader må jeg regne med?

Kostnader for strøm, telefon, gass, vann, ved og oppvarming er variererende kostnader. Mange av våre feriehus og hytter har strøm- og vannkostnader inkludert i leiebeløpet. Hva som er inkludert i leiebeløpet ser du i beskrivelsen under hver feriebolig. Forbrukskostnadene varierer etter feriehusets størrelse, antall gjester, utrustning osv. Vi anbefaler å slå av tekniske apparater, som TV, og skru av lyset når dere forlater feriehuset. Det sparer både kostnader og er mer miljøvennlig.

Kan jeg ta med husdyr og hvor mange?

Ja, vi har mange hus hvor det er tillatt å ta med husdyr. Du kan velge 'husdyrvennlig' som et kriterium når du søker på våre hytter og feriehus på vår hjemmeside. Du ser også at husdyr er tillatt når du ser på det grønne symbolet med hvit hund i husbeskrivelsen.

I husdyrvennlige ferieboliger er det kun tillatt med 2 husdyr. Det er ingen ekstra kostnader for husdyr. I Sør-Europa (Frankrike, Spania, Italia, Hellas og Kroatia) får man bare ta med 1 husdyr kostnadsfritt. Om du vil ta med flere, kan vi spørre huseier om det.

Hvilket tidspunkt får jeg adgang til feriehuset?

Sverige, Norge, Finland: Innflytting skjer vanligvis lørdager mellom kl.16:00 -20:00.

Island: Ankomst kun torsdager og søndager. Senest 3 uker før ankomst skal ankomst/avreisedag samt flynummeret både tur og retur meddeles NOVASOL.

Danmark: Du har adgang til huset fra kl.16:00 på ankomstdagen. Nøkkelen kan hentes kl.15:00-20:00 lørdager i perioden 14.06 - 06.09 på våre servicekontor. Resten av året kan nøkkelen hentes mellom 15:00-17:00. Avvik kan forekomme på noen servicekontor.

Mellom-Europa: Innflytting skjer vanligvis lørdager kl. 16:00-19:00.

Sør- Europa: Innflytting skjer normalt lørdager mellom kl.17:00-19:00.

OBS! Du skal alltid meddele ankomstid til eier (via ankomstskjemaet i MyBooking), selv om du ankommer innenfor den angitte tiden. Husk også å gi beskjed dersom dere er forsinket.

Når må jeg forlate feriehuset?

Feriehuset må forlates senest kl 10:00 på avreisedagen. Husk at huset skal rengjøres og forlates rent og i ordentlig stand innen avreise, dersom ikke sluttrengjøring er bestilt.

OBS! Dersom huset ikke er skikkelig rengjort før avreise, blir du belastet for en ekstra rengjøring etter oppholdet.

For mer informasjon angående ankomst/avreise, kan du lese mer om hva som gjelder for hvert enkelt land her.

Kan jeg komme senere til feriehuset?

Danmark: Sen ankomst er mulig, hvis nøkkelen hentes på et av våre lokalkontorer. Husk likevel alltid å meddele din ankomst før du reiser.

Andre land: Ved senere ankomst må vi alltid spørre eieren om det er mulig, og det samme gjelder ved senere avreise. I Sør-Europa kan man bli belastet med et gebyr ved senere ankomst.

OBS! Husk alltid å gi beskjed hvis du blir forsinket!

Må jeg selv ta med sengetøy?

Ja, hvis det ikke står noen annen informasjon i bestillingen, så er ikke sengetøy eller håndklær inklusiv i leieprisen. Men sengetøy kan i de fleste tilfeller leies på stedet av eier, lokalkontor eller kontaktperson. Informasjon om det får du å klikke på prisen etter at du har søkt fram huset, og på ankomstskjemaet som du mottar med leiebeviset når 1.rate er betalt. Pris per sett ligger vanligvis fra kr. 90 til kr. 130. Vi har et unntak i Kroatia, hvor sengetøy alltid er inklusiv i leieprisen. I Kroatia inngår også et lite håndkle, men vi anbefaler likevel at man selv tar med et ekstra håndkle.

Bestillingsinformasjon
Hvordan bestiller jeg?

Hos oss kan du booke direkte online og finne all informasjon du trenger. Når du har funnet feriehuset i den ønskede perioden, kan du booke direkte online eller ringe oss på tlf. 21 99 90 00 \ man-fre 8:30 - 20:00 / lør 15:00 - 20:00 / søn 10:00 - 15:00. 

Hvordan betaler jeg?

Ved bestilling 56 dager før leieperioden starter eller tidligere gjelder følgende:

1.rate (25 % av det samlede leiebeløpet) betales ved bestilling. 1.rate skal være innbetaling senest 8 dager etter bestillingen er foretatt (gjelder betaling via bankoverførsel). Dersom ikke 1.rate innbetales innen fristen risikerer du at reservasjonen annulleres. 

2.rate (resterende 75 % av leiebeløpet) betales senest 42 dager før leieperioden begynner. 

Bestiller du mindre enn 55 dager før leieperioden starter gjelder følgende: 

Det totale leiebeløpet forfaller med en gang, og må være innbetalt senest 3 dager etter betalingen er gjennomført.   Det er derfor kun mulig å betale med bank – eller kredittkort direkte i nettsidens betalingsløsning. 

For mer informasjon rundt betaling og vilkår, se våre leiebetingelser.

Hvilke bank - og kredittkort kan jeg benytte?

NOVASOL aksepterer følgende bank - og kredittkort: Mastercard og Visa. Alle bookinger som gjøres på www.novasol.no 28 dager eller mindre før ankomst må betales umiddelbart.

Ønsker du å betale med kort må du opplyse oss om kortholders navn, kortnummer og utløpsdato, samt eventuelle kontrollsifre. Opplysningene dine oppbevares ikke hos oss, men i kryptert form på sikre servere hos Telecom Scandinavia, som er vår eksterne samarbeidspartner. All kommunikasjon omkring betalingen din foregår under et SSL-sertifikat som sørger for sikkerheten din. Du kan derfor trygt betale med bank - eller kredittkort på novasol.no. 

Hvor finner jeg CVC/kontrollnummeret?

Kontrollnummeret består av tre siffer, som du finner på baksiden av kredittkortet ditt.

Sikring mot avbestilling og Trygghetspakke

NOVASOLs Trygghetspakke omfatter følgende: 

  • Avbestillingsdekning
  • Trygghetsgaranti ved arbeidsledighet og nyansettelse 
  • Pengene-Tilbake-Garanti på feriehus med innendørs svømmebasseng
  • Vår Best-Price-Garanti 

Les mer om NOVASOLs Trygghetspakke i våre leiebetingelser.

Når får jeg bookingbekreftelsen?

Etter bestilling vil du motta en e-post med lenke til MyBooking, der du finner betalingsopplysninger og leiedokumenter etter direktebetaling av 1.rate med bank – eller kredittkort. Betaler du via bankoverførsel vil disse dokumentene bli tilgjengelige etter hele leiebeløpet er innbetalt. 

OBS! Det sendes ikke ut dokumenter via vanlig post. Alt foregår via mail og på vår hjemmeside. Ønsker du likevel å motta leiedokumentene i posten, kan du ta kontakt med vår kundeservice.

Hvor lang tid på forhånd kan jeg booke?

Du kan bestille feriebolig når som helst i løpet av året. Rundt midt i det inneværende året kan du bestille ferieboliger til neste år. Dette vil riktignok varierer noe fra land til land.

Er det ikke mulig å bestille feriebolig for neste år kan du ta kontakt med oss, slik at vi kan reservere huset for deg. 

Hvordan får jeg vite hvor jeg skal hente nøkkelen?

Når vi har registrert innbetaling av hele leien får du tilgang til leiebevis, ankomstskjema og kjørebeskrivelse i MyBooking, så ta godt vare på linken.

Leiebeviset er din bekreftelse på at du har betalt leien, og skal fremvises ved nøkkelutlevering.

Ankomstskjemaet tar utgangspunkt i den informasjonen du har angitt og lagret på nettsiden. Du skriver ut dette og sender det til kontaktadressen senest 2 uker før ankomst.

Kjørebeskrivelsen forteller deg hvordan du kommer deg fra nærmeste større sted til feriehuset.

Hvordan finner jeg feriehuset?

Før feriehusferiens start, mottar du et leiebevis som inneholder blant annet kjørebeskrivelse, samt en nøyaktig beskrivelse av hvor nøkkelen til feriehuset befinner seg.
 

Hva er forhåndsbetalt forbruk?

Betalingen er en sikkerhet for huseieren som sikrer at variable forbrukskostnader som strøm, varme og vann dekkes. En måler i ferieboligen vil måle bruken og dermed også kostnadene. I huspresentasjonen til hver enkel bolig finner du mer informasjon om kostnader som er inkludert og eksludert.

Hvorfor akontobetaling av forbrukskostnader / depositum?

I visse tilfeller krever feriehuseiere en akontobetaling av forbrukskostnader for sikring av energiforbruk, telefon og lignende. I spesielle tilfeller kreves det også et depositum, som sikring ved eventuelle skader på ferieboligen eller mangelfull/manglende sluttrengjøring. Forbrukskostnader, og evt. depositum, innbetales samtidig med leiebeløpet eller kontant ved nøkkelutlevering. Forbrukskostnadene trekkes vanligvis fra depositumet ved avreise.

OBS! Hvis du ved et uhell har forårsaket en skade må du bli enig med feriehuseier personlig om eventuelle kostnader. Ved mindre skader dekker NOVASOL opptil 1.100 NOK per leieperiode. Skadeskjema finner du i alle våre ferieboliger. 

Skadedepositum båt: hvis ferieboligen har båt inkludert i leien, kan du bli krevd et skadedepositum for båten.

Hvordan betaler jeg skadedepositumet / forhåndsbetalingen?

Du betaler vanligvis skadedepositumet ved ankomst i kontanter til huseieren, ved lokalkontoret eller representanten når du henter nøklene. Det betales vanligvis i den lokale valutaen.

I Danmark kan du allerede betale ved booking, eller når du henter nøkkelen ved servicekontoret eller representanten ved ankomst. Her kan du velge å betale i kontanter eller kredittkort.

Vi anbefaler at du betaler når du booker, slik at du sparer tid ved henting av nøkkel.

Når vil skadedepositumet / forhåndsbetalingen bli refundert?

I alle landene, utenom Danmark, vil huseieren/representanten avklare depositumet / forhåndsbetalingen når du leverer tilbake nøkkelen. I noen enkelt tilfeller vil depositumet bli overført via bankoverførsel. Vi anbefaler deg at du tar med ditt IBAN - og Swift-nummer.

I Danmark, hvor du betaler forhåndsbetaling på enkelte feriehus, vil vi trekke fra forbrukskostnadene fra forhåndsbetalingen. Omtrent 3 uker etter avreise, vil vi tilbakeføre det gjenstående beløpet via bank eller tilbake til det kredittkortet du brukte i første omgang til å betale bookingen og forhåndsbetalingen.

Hvis forbrukskostnadene overstiger forhåndsbetalingen, eller mulige skader, vil vi sende deg en regning på det gjenstående beløpet.

Kan bookingen overføres til en annen person?

Ja, inntil 8 dager før avreise.

Hvordan kan jeg endre eller annullere bookingen?

42 dager eller mer før ankomst kan du booke om til et annet feriehus og/eller en annen periode mot et gebyr på kr. 500. Ønsker du å avbestille koster det 10% av leiebeløpet eller min. kr. 400 inntil 70 dager før leieperiodens start. 69-40 dager før ankomst koster det deg 25% av leiebeløpet og mindre enn 39 dager før ankomst koster det 100% av leiebeløpet. Dette er veiledende informasjon og det vil altid være våre leiebetingelser som er gjeldende for det inneværende år.

Betalingskortet mitt fungerer ikke

Dersom du får feilmelding ved kortbetaling, kan du kontrollere følgende:

  • Kontroller gyldighetsdato, samt at det finnes tilstrekkelige midler på kortet.
  • Kontroller at kortet er Visa eller Mastercard. 
  • Kontroller at kortet er åpent for internettkjøp. Selv om det fungerer i andre nettbutikker, kan endel banker kreve at kortet skal åpnes for internettkjøp. 
Hva er turistskatt/kurskatt?

Enkelte land, regioner og/eller byer (for eksempel Kroatia, Frankrike, Berlin og Roma) krever en offisiell turistskatt. Beløpet på denne turistskatten avhenger av antall personer i reisefølget (barn betaler som regel ingenting eller halv pris) samt oppholdets lengde. Turistskatten innkreves som regel ved ankomst. I de tilfeller hvor NOVASOL kjenner til en lokal turistskatt, opplyses dette. NOVASOL kan ikke stilles til ansvar for evt. manglende opplysninger om turistskatt.

Jeg har fått nytt betalingskort

Dersom du får nytt bankkort mellom 1. og 2. rate, må du opplyse oss om dette før 2. rate forfaller. Ellers vil du risikere at 2. rate ikke blir betalt.

Spørsmål under oppholdet
Hva gjør jeg dersom noe mangler eller ikke er som forventet i ferieboligen?

Dersom du ved ankomst oppdager at ferieboligen har mangler eller annet ikke er som forventet, ber vi deg gjøre følgende: 

Kontakt huseier: Ta kontakt med huseier/nøkkelutleveringssted, evt. huseiers kontaktperson, innen 72 timer etter at mangelen ble konstatert. Reklamasjonen må skje via telefon eller ved personlig fremmøte hos huseier/kontaktperson. Manglende rengjøring bes meldes straks. 

Kontakt oss: Dersom kontakt med huseier ikke fører til en tilfredsstillende løsning innen rimelig tid, bes du ta kontakt med det ansvarlige lokalkontoret, eller vår hotline: +45 97 97 57 57.

Du kan lese mer om hva du bør gjøre dersom du oppdager feil eller mangler i hvert enkelt ferieland her, eller i våre leiebetingelser.

Småskadekonsept

Vi ønsker at du skal føle deg som hjemme når du bor i et av våre feriehus og det blir derfor ikke oppkrevd depositum for ditt opphold. Selvfølgelig kan det skje uhell mens man er på ferie, derfor dekker vi mindre uhell med vårt Småskadekonsept (opp til NOK 1100,-). Du fyller bare ut skademeldingsskjemaet som ligger i huset, så sørger vi for resten. Det er dog visse unntak på noen hus, hvor det kreves et a konto beløp/forhåndsbetaling.