Depositum

I noen tilfeller tar ferieboligens eier et depositum. Dette må som regel innbetales samtidig som leiebeløpet eller ved nøkkelutlevering. I Danmark kan du betale når du henter nøkkelen på det lokale servicekontoret, eller ved bestilling. Vi anbefaler at du betaler samtidig som leiebeløpet, så sparer du litt tid ved ankomst.

Hvorfor må jeg betale depositum?

Depositumet fungerer som en forsikring for ferieboligens eier ved eventuelle skader, eller dersom sluttrengjøring er manglende eller mangelfull. 

Av og til skjer det uhell. Dersom du har vært så uheldig og forårsaket en skade, er det viktig at du så fort som mulig gir beskjed til ferieboligens eier. Du må også bli enig med eier om beløpet som skal trekkes fra depositumet.

Hvor mye må jeg betale i depositum?

Merk at depositumet som regel betales i den lokale valutaen. Hvor stort depositumet er, avhenger blant annet av ferieboligens størrelse, leie av ekstrautstyr og oppholdets lengde. 

Dersom du har inngått en avtale med eier av ferieboligen om leie av ekstrautstyr, kan utleier i tillegg kreve et ekstra depositum. 

I tilfeller der gjestene er en ungdomsgruppe (under 21 år) eller ferieboligen leies ut til et annet formål enn ferie, har NOVASOL rett til å kreve et forhøyet depositum. 

Når får jeg depositumet tilbake?

I de fleste land, med unntak av Danmark, vil vanligvis depositumet tilbakebetales før avreise. I noen tilfeller vil det bli tilbakebetalt via bank, og det er derfor en god idé å ta med IBAN – og Swift-nummer. 

Dersom det har oppstått skader under oppholdet eller sluttrengjøringen ikke er utført, vil dette bli trukket fra depositumsbeløpet før tilbakebetaling. 

Avregning av akontobetaling av forbrukskostnader og depositum skjer senest tre uker etter avreise fra ferieboligen.

Merk at det til enhver tid er våre leiebetingelser som gjelder, der du også kan lese mer om depositum. 

Se våre ferieboliger i Europa